07 جولای

بریتانیا برای راه اندازی یک سامانه ناوبری ماهواره ای به عنوان رقیبی برای پروژه Galileo اروپا، برنامه ریزی می کند. این اقدام پس از اعلام کنار گذاشته شدن بریتانیا از المان های کلیدی این برنامه در نتیجه خروج از اتحادیه اروپا اعلام گردید. بریتانیا 1.2 بیلیون پوند صرف پروژه Galileo که قرار است به عنوان معادل اروپایی GPS درنظر گرفته شود، نموده است.

Greg Clark وزیر بازرگانی بریتانیا اظهار داشت: “ترجیح بریتانیا باقی ماندن در Galileo در قالب یک همکاری امنیتی با اروپاست. در صورتی که Galileo دیگر برآورده کننده نیازهای امنیتی ما نبوده و صنعت بریتانیا قادر به رقابت در فضایی منصفانه نباشد، بررسی گزینه های دیگر عقلانی به نظر می رسد”.

جنجال بر سر آن است که آیا بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا همچنان در ارتباط با حساس ترین اطلاعات امنیتی اروپا مورد اعتماد واقع می شود یا خیر؟ قرار بود که نیروهای مسلح بریتانیا از Galileo به عنوان مکمل GPS آمریکایی استفاده کنند، اما گزارش ها حاکی از آن است که دسترسی آنها به این سرویس مسدود خواهد شد. آمریکا سیگنال های قوی و دقیق تر GPS را به نیروهای نظامی خود ارائه می کند.

Graham Turnock مدیر اجرایی آژانس فضایی بریتانیا می گوید: “ما همچنان فکر می کنیم که اگر کمیسیون اروپایی و EU 27 نظر خود را تغییر دهند، باقی ماندن در این برنامه برد-برد است. اما در حال حاضر به نظر می رسد که آنها بر سر کنار گذاشتن بریتانیا از همکاری صنعتی در این برنامه به توافق رسیده اند. ما قابلیت های بسیاری داریم که مورد نیاز سامانه ناوبری ماهواره ای خواهد بود و آنها را به عنوان بخشی از نقش خود در Galileo به وجود آورده و توسعه بخشیده ایم”.

Airbus به عنوان آژانس عظیم هوا فضایی اروپا نقشی اساسی در توسعه Galileo داشته است. Airbus در بریتانیا اداره کننده ماهواره های در حال گردش در فضا است، ماهواره هایی که توسط شعبه Airbus در Guildford، Surrey Satellite Technology Ltd تولید شده اند.

Airbus اعلام داشت که در حالیکه فارغ از نتیجه قادر به ادامه همکاری در پروژه Galileo در قالب مراکز قاره ای خود است، شعبه انگلیس این شرکت در صورت نیاز آماده ارائه خدمات برای ساخت یک سامانه ناوبری ماهواره ای بریتانیایی خواهد بود.

وزیر بازرگانی می گوید: “ما بطور واضح مخالفت خود با موضع کمیته اروپایی را اعلام کرده ایم و تقاضای توقف سه ماهه کارپردازی های مربوطه و تعهد شفاف این کمیته در ارتباط با ادامه واجد شرایط شناخته شدن صنایع بریتانیا در ارائه پیشنهادات برای کلیه قراردادهای پروژه Galileo در فضایی منصفانه و روشن را نموده ایم”.

همچنین، مقامات رسمی به دنبال بررسی اینکه آیا بریتانیا امکان مسدود ساختن دسترسی اتحادیه اروپا به ایستگاه های زمینی در دو محدوده از قلمرو خارج از مرزهای خود، در جزایر Falkland و Ascension را دارد یا خیر، هستند.

منبع : www.gim-international.com

دیدگاه بگذارید