راهنمای خرید توتال استیشن سندینگ ساوت روید لایکا
29 مارس

چه ویژگی هایی در یک توتال استیشن مهمه؟ چطور می تونی بهترین مدل رو برای کارهایی که انجام میدی انتخاب کنی؟ در این راهنما هر آنچه که نیاز است تا درباره این ابزار اندازه گیری پیچیده و پیشرفته بدونید وجود داره.

توتال استیشن چیست؟

توتال استیشن یکی از مهمترین تجهیزاتی است که شما به عنوان یک مهندس نقشه بردار قطعاً روزی به فکر خرید آن را خواهید افتاد.

توتال استیشن یک ابزار الکترونیکی است که برای اندازه گیری زوایا و فواصل به کار می رود. توتال استیشن متشکل از یک تئودولیت الکترونیکی و یک فاصله یاب الکترونیکی (EDM) است که برای قرائت فواصل مایل از دستگاه به یک نقطه معین مورد استفاده قرار می گیرد.

پروسه اندازه گیری فاصله با ارسال و دریافت امواج الکترومغناطیس و از طریق بخش EDM دستگاه صورت می گیرد. وسیله ای که موج الکترومغناطیس را بازتاب می دهد رفلکتور یا منشور نام دارد. اما در این میان توتال استیشن هایی نیز هستند که فاصله را بدون نیاز به منشور و به کمک لیزر اندازه گیری می کنند.

توتال استیشن های لیزری یا رفلکتورلس

این نوع توتال استیشن ها به شما امکان اندازه گیری عوارض و نقاط را بدون استفاه از منشور می دهد. همین طور دسترسی به نقاط سخت و غیر ممکن را امکان پذیر می سازد و مهم تر از همه اینکه نیروی انسانی اضافه برای برخی اندازه گیری ها مورد نیاز نیست.

توتال استیشن های روباتیک

توتال استیشن های روباتیک قادر به اندازه گیری فواصل طولانی به صورت کنترل از راه دور است. همچنین نیاز به کمک نقشه بردار را حذف می کند و ایمنی را بالا می برد.

دقیق ترین توتال استیشن ها قادر به اندازه گیری زاویه تا 0.5 ثانیه است. اما بیشتر دستگاه های مورد استفاده در سایت های ساختمانی معمولاً دقت اندازه گیری زاویه بین 5 تا 10 ثانیه دارند. اغلب توتال استیشن ها فواصل را با دقتی در حدود 0.05 اینچ (~2 میلی متر) + 2ppm در فواصل بیش از 10,000 فوت (~3 کیلومتر) اندازه گیری می کنند.

توتال استیشن ها در درجه اول توسط مهندسان نقشه بردار و مهندسان عمران به منظور برداشت یا پیاده سازی عوارض مورد استفاده اند. علاوه بر این در معدن، مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)، حفاری های باستان شناسی و حتی بررسی صحنه جرم برای بازسازی تصادف و تحقیقات قانونی استفاده می شوند.

در انتخاب یک توتال استیشن به دنبال چه چیزی باشیم؟

در انتخاب یک توتال استیشن، اولین چیزی که باید در نظر گرفت کاربرد است. دستگاه برای چه کاری استفاده خواهد شد؟ آیا نحوه استفاده از دستگاه، شما را در رسیدن به دقت های فاصله ای و زاویه ای مورد نیاز یاری خواهد رساند؟ در مورد برد اندازه گیری چطور؟ حمل و استقرار آسان چطور؟

دقت | Accuracy

توتال استیشن ها دارای دقت اندازه گیری زاویه از 0.5 تا 9 ثانیه هستند. بیشتر نقشه بردارها از دستگاه هایی با دقت 5 ثانیه یا بهتر استفاده می کنند. در صنعت ساختمان، معمولاً دستگاه هایی با دقت 5، 7 یا 9 ثانیه مناسب هستند.

سازگاری نرم افزاری | Software Compatibility

سازگاری نرم افزاری ویژگی تأثیرگذار و مهمی در انتخاب توتال استیشن است. با وجود اینکه بسیاری از توتال استیشن ها به حافظه داخلی مجهز هستند، اکثر مدل ها به گونه ای طراحی شده اند که اندازه گیری و برداشت ها را روی یک دیتا کالکتور خارجی مانند کامپیوتر دستی ذخیره کنند.

زمانی که از یک دیتا کالکتور خارجی استفاده می شود، برای محاسبه نتایج و تولید نقشه از داده های برداشت شده به نرم افزار نیاز است. قبل از خرید یک توتال استیشن، مطمئن شوید دستگاه با نرم افزار دیتا کالکتور سازگار است. در این بین بسیاری از سازنده ها اُپِن open و سازگار با همه نرم افزارها هستند، ولی بقیه اختصاصی اند.

هزینه | Price

توتال استیشن های موجود در بازار بازه قیمت وسیعی دارند، از 7 میلیون تومان شروع می شود و متناسب با دقت، قابلیت ها، برد فاصله یابی بدون منشور (لیزری)، سازگاری نرم افزاری و … تا حدود 150 میلیون تومان بالا می رود. وب سایت توتالینو، توتال های متنوعی از برندهای بزرگ مانند لایکا، ساوت، سندینگ، روید و فویف را می فروشد.

مزایا / معایب توتال استیشن ها

مزیت های توتال استیشن

توتال استیشن ها به خاطر دقت، راحتی استفاده، و قابلیت جمع آوری سریع اطلاعات معروف و مشهور هستند. با یک توتال استیشن، در یک استقرار می توان برداشت های بسیاری را انجام داد و یا نقشه های طراحی شده را پیاده سازی و اجرا کرد، و اندازه گیری فاصله و به طور همزمان محاسبه مختصات پروژه (شامل مختصات مسطحاتی x,y و ارتفاع z) با چنین دستگاه هایی امری آسان است.

توتال ها از یک روند کاری مشخص و سریع بهره می گیرند و داده های برداشت روزانه را می توان خیلی سریع به نرم افزار های CAD انتقال داد، که این امر موجب صرفه جویی در زمان مورد نیاز برای پردازش داده نسبت به روش های نقشه برداری مرسوم می شود. نقشه های رقومی طراحی شده در برنامه های CAD را نیز به آسانی می توان به یک دیتا کالکتور خارجی انتقال داد و یا مستقیماً در توتال استیشن بارگذاری کرد.

عیب های توتال استیشن

دقت ارتفاع به دست آمده از توتال استیشن نسبت به نتایج روش ترازیابی مرسوم به کمک ترازیاب و شاخص (میر) پایین تر است، همچنین برای تبدیل مختصات از یک شبکه کارتزین و انطباق آن با کرویت سطح زمین انجام تبدیل یا ترانسفورماسیون نیاز است.

برای نقشه برداری با توتال استیشن و انجام مشاهدات به دید مستقیم بین نقاط نیاز است و دستگاه را باید روی نقطه ای با مختصات معلوم مستقر نمود و یا روی نقطه ای که به دو یا چند نقطه معلوم دید مستقیم دارد قرار داد.

تجهیزات جانبی

تجهیزات و وسایلی که در نقشه برداری با توتال استیشن مورد نیاز است عبارتند از:

  • ژالون (ژالن)
  • سه پایه
  • تریبراک
  • منشور

معرفی چند پبشنهاد ویژه و مقرون به صرفه

توتال استیشن SOUTH مدل N6 | اطلاعات بیشتر و خرید

توتال استیشن SOUTH مدل N6 با تلسکوپ HD با بزرگنمایی ۳۰ برابر و دقت زاویه یابی ۲ ثانیه و حداقل میزان نمایش زوایا تا ۰٫۱ ثانیه تولید و عرضه شده است. برد فاصله یابی توتال استیشن SOUTH مدل N6 بدون منشور ۶۰۰ متر و با تک منشور تا ۵ کیلومتر است. در این مدل، دقت فاصله یابی با منشور ۲mm+2ppm در حالت Fine، و در حالت Traking 5mm+2ppm است. دقت فاصله یابی بدون منشور ۵mm+2ppm در حالت Fine و ۱۰mm+2ppm در حالت Traking است. همچنین زمان طولیابی در دستگاه توتال استیشن SOUTH مدل N6 در حالت بدون منشور و مد Fine کمتر از ۰٫۳ ثانیه و در مد Traking کمتر از ۰٫۱ ثانیه است. همچنین زمان طولیابی در حالت بدون منشور ۰٫۳ تا ۳ ثانیه است. این محصول مجهز به دو نمایشگر از نوع آلفانومریک با نور زمینه سفید می باشد. از دیگر خصوصیات N6، استاندارد ضد آب IP67، کمپانساتور دو محوره الکتریکی – مایع، تراز الکترونیکی و شاقول لیزری است. ارتباط دوربین نقشه برداری SOUTH مدل N6با کامپیوتر از طریق پورتهای RS232، USB و SDcard انجام می پذیرد. توتال استیشن SOUTH مدل N6 دارای حافظه داخلی با ظرفیت ۴ میگابایت و قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه جانبی SD تا ظرفیت ۳۲ مگابایت را دارد. برنامه های کاربردی این توتال استیشن عبارت است از: برنامه برداشت، پیاده سازی، ترفیع، محاسبات COGO، پروفیل طولی و عرضی، مساحت، نقاط غیرقابل دسترس خط و قوس مرجع، انتقال ارتفاع و آفست. لوازم همراه و تجهیزات استاندارد N6 شامل کابل RS232/USB، دو عدد باتری خشک لیتوم-یون (لیتیومی) قابل شارژ، شارژر هوشمند، نرم افزار تخلیه اطلاعات، دفترچه راهنمای اصلی و فیلم آموزشی فارسی است.

توتال استیشن SANDING مدل Arc5 | اطلاعات بیشتر و خرید

نسل چهارم توتال استیشن های سندینگ بر پایۀ آخرین دستـاوردهـای علمـی در صنایـع اپتیک و الكترونیـک باز طراحی و تولید گردیده است. كیبورد آلفانومریک ارتقاء یافته، سنسورهای قرائت زاویه On Main، الگوریتم جدید محاسبات طول و زاویه، CPU با سرعت 720 مـگاهـرتـز، باطـری لیتیـومـی، سیستم جدیـد لمب محورهای دوگانه از نوع Dense Ball از جمله این تغییرات هستند. با توجه به اینكه محصولات سندینگ طی سالیان متوالی همواره در رده پر فروش ترین توتال استیشن هـا در حوزه تجهیزات نقشه بــرداری ایـران قرار داشته، لذا این تغییرات جهت ارج نهادن به اعتماد و استقبال كاربران و ارتقای سطح رضایت مندی شما به بالاترین میزان ممكن اعمال گردیده و قطعاً نسل جدید توتال استیشن های سندینگ با داشتن بـالاتریـن سطح كیفیت و امكانـات بـی نظیر سخت افزاری و نرم افزاری رضایت شما را فراهم خواهد آورد.

توتال استیشن RUIDE مدل R2 | اطلاعات بیشتر و خرید

توتال استیشن Ruide مدل R2؛ نسل جدیدتر توتال استیشن های روید، با برد لیزر و زمان کارکرد باتری بالاتر همراه با نرم افزار کاربرپسند و ساده مشابه با نیکون ژاپن عرضه شده است. سری روید R2 نخستین توتال استیشنی است که به سنسور اتوماتیک فشار و دما مجهز شده است. سیستم ATMOsense فشار هوا و درجه حرارات محیط را تشخیص می دهد و بعد از محاسبه مقدار PPM، در هر لحظه تصحیحات فاصله یابی را به برداشت ها اعمال می کند. کمپانساتور دو محوره روید R2، پیشرفته از نوع مایع-الکترونیکی، قادر است تیلت تا 4 دقیقه را تصحیح نماید. روش های مختلفی برای تخلیه اطلاعات در این دستگاه وجود دارد: کارت حافظه SD، پورت های mini-USB و RS232. حافظه داخلی دستگاه قابلیت ذخیره سازی اطلاعات تا 20000 نقطه را دارد. و تا 2GB حافظه خارجی را پشتیبانی می کند. استاندارد حفاظتی ضد آب و گرد و غبار IP66 توتال استیشن روید R2 را در هر محیط کاری ایمن می سازد.

پیشنهادی که نمیتونید رد کنید!

بن تخفیف برای توتال استیشن های بازرگانی امیر | خرید بن تخفیف توتال استیشن سندینگ

با خرید این بن می توانید به صورت مستقیم یکی از توتال استیشن های تحت گارانتی بازرگانی امیر که عموما سندینگ هستند را خریداری کنید.

توجه به نکات زیر جهت استفاده از بن الزامی است:

۱- هر بن تنها برای خرید یک دستگاه قابل استفاده است

۲- با خرید یک بن به قیمت دویست و پنجاه هزار تومان، بازرگانی امیر مبلغ پانصد هزار تومان از قیمت مصرف کننده دستگاه به شما تخفیف خواهد داد

۳- خرید این بن به منزله امکان استفاده از تمام شرایط گارانتی بازرگانی امیر به همراه گارانتی توتالینو خواهد بود و هیچ کاستی در شرایط ایجاد نخواهد شد

۴- برای تحویل و تست دستگاه پس از خرید بن کافیست، به محل دفتر شرکت بازرگانی امیر مراجعه نمایید

دیدگاه بگذارید