راهنمای خرید لیزر ساختمانی (تراز لیزری)
10 دسامبر

راهنمای خرید لیزر ساختمانی (تراز لیزری)

منظور از لیزرهای ساختمانی چیست؟

لیزرهای ساختمانی (تراز لیزری) به عنوان یک مرجع تراز دقیق در طول هر پروسه طراحی مورد استفاده قرار می گیرند. کاربردهایی نظیر نصب کاشی های سقف و مسطح نمودن کف ها، یا اجرای نقشه برداری پایه و یا حتی تراز نمودن سایت ساخت و ساز، با استفاده از این لیزرها، انجام می گیرند.

در نقشه برداری و ساخت و ساز، تراز لیزری یک ابزار کنترلی است که در بردارنده یک پرتو افکن لیزری است که روی یک سه پایه ثابت و تراز شده است و برای شناسایی یک صفحه افقی به سرعت می چرخد. پرتوافکن لیزری یک راس چرخان با یک آئینه دارد که پرتو لیزر را حول یک محور قائم به حرکت جارویی وا می دارد. برخی از آئینه ها خود تراز شونده هستند، در حالیکه سایرین می توانند بطور دستی تراز شوند.

امروزه انواع بسیاری از لیزرهای ساختمانی در بازار وجود دارند. مدل و ویژگی های مورد نیاز شما، عمدتاً به کاری بستگی دارد که قصد انجام آن را دارید (داخلی، خارجی، و …). سه نوع اصلی لیزرهای ساختمانی لیزرهای نقطه ای، لیزرهای خطی و لیزرهای چرخان هستند.

لیزرهای نقطه ای (لیزرهای شاقولی)

لیزرهای نقطه ای برای تصویر ساختن نقطه و یا نقاط مرجع روی سطوح کاری نظیر سقف و یا دیوارها به کار گرفته می شوند.

ترازهای لیزری خطی (ایجاد کنندگان خط)

پرتو لیزرهای خطی، ایجاد کننده یک خط تراز در راستای یک سطح کاری منفرد است. این نوع از لیزرها عموماً برای کاربردهای داخلی به کار گرفته شده و بصورت دستی و یا سوار شده روی یک سکوی سبک وزن، مورد استفاده قرار می گیرند.

ترازهای لیزری چرخان

لیزرهای چرخان یک خط تراز را در تمام اتاق و در دامنه360 درجه ای ایجاد می کنند. این لیزرها عمدتاً بزرگتر از لیزرهای نقطه ای و خطی هستند و مناسب کاربردهای داخلی هستند، گرچه که امکان بکارگیری در فضای خارجی به همراه یک یک گیرنده لیزری را نیز دارند، و معمولاً روی یک سه پایه نقشه برداری سوار می شوند. بطور کلی، لیزرهای نقطه ای و خطی برای فواصل کمتر از 150 فوت مورد استفاده قرار گرفته و لیزرهای چرخان در فاصله هایی بزرگتر از 200 فوت بکار گرفته می شوند.

لوازم جانبی

لوازم جانبی ای که معمولاً به همراه لیزرهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • سه پایه
  • شاخص ها و میله های ترازیابی
  • شناساگرهای لیزری
  • سخت افزار نصب و استقرار
  • باتری

در هنگام انتخاب یک لیزر ساختمانی به دنبال چه چیزی باشیم؟

در هنگام خرید یک لیزر ساختمانی، ابتدا نوع کار و میزان دقت لازم برای آن را در نظر بگیرید. آیا به یک لیزر افقی نیاز دارید و یا با سطوح تراز کار می کنید؟ آیا در حال اجرای سازه یک استخر هستید؟ کف را می سازید؟ و یا در حال استفاده از یک دستگاه سنگین در سایت کاریتان هستید؟

اینجا به برخی ویژگی هایی که در هنگام انتخاب مناسب ترین لیزر ساختمانی باید آنها را در نظر داشته باشید، اشاره می کنیم:

ترازهای دستی در مقابل لیزرهای تراز شونده بصورت خودکار/ خود تراز

لیزرهای دارای تراز دستی، نیازمند این هستند که شما آنها را در خلال تنظیم کردن پیچ­های پایه و شیشه های حباب، بصورت دستی تراز نمایید. لیزرهای خود تراز شونده، بطور خودکار یک حال تراز را یافته و آن را در یک دامنه بخصوص حفظ می کنند. در مورد برخی لیزرها، شما این امکان را دارید که با استفاده از شیشه حباب، یک حالت تراز تقریبی را ایجاد کنید و سپس لیزر خود را بطور دقیق تری تراز خواهد نمود. برخی از لیزرهای تراز شونده بصورت خودکار، در صورت نیاز، بطور پیوسته خود را تنظیم می کنند و حتی در صورت خارج شدن از یک محدوده تراز مشخص، خاموش خواهند شد. عموماً، لیزرهای خود تراز شونده با استفاده از یک پاندول داخلی عملیات تراز را انجام می دهند، در حالیکه لیزرهای دارای تراز خودکار با استفاده از موتورهای کمکی الکترونیکی حالت تراز را ایجاد می کنند.

لیزرهای تولید کننده دو پرتو در مقابل لیزرهای افقی

لیزرهای دارای پرتوی افقی یک پرتو منفرد را تصویر می کنند، در حالیکه لیزرهای دو پرتویی، یا لیزرهای دارای پرتوی دو بخشی پرتوهای افقی و یا قائم را برای برقرار و تعیین ساختن یک سطح منظم نشان می دهند، و در عین حال یک نقطه مرجع نظیر نقطه شاقولی رو با بالا روی سقف را نیز ایجاد می نمایند.

شناساگرهای لیزری (گیرنده ها)

شناساگرهای لیزری و یا گیرنده ها، به همراه ترازهای لیزری چرخان مورد استفاده قرار میگیرند. این شناساگرها معمولاً روی شاخص های ترازیابی سوار شده و برای شناسایی پرتوی لیزر در هنگام کار در فضاهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجایی که دیدن خط ایجاد شده توسط تراز لیزری در روشنایی روز مشکل است، در هنگام کار در فضاهای خارج از ساختمان نیاز به استفاده از شناساگرهای لیزری داریم. بسیاری از شناساگرها هر دو هشدار دیداری و شنیداری را تولید می کنند و معمولاً هنگامی که به حالت تراز نزدیک هستند یک صدای بوق کوتاه را ایجاد می کنند و زمانی که در حالت تراز قرار گرفتند، یک صدای ممتد و قوی را ارائه می دهند.

سرعت دوران ثابت در برابر سرعت دوران متغیر

اکثر لیزرهای ساختمانی چرخان یا یک PRM ثابت (دوران در هر دقیقه) دارند و یا PRM آنها متغیر است. یک PRM سریع تر، پیشروی بیشتری داشته و دامنه وسیع تری را ایجاد می کند، اما تارتر است. یک PRM کندتر، روشن تر است و راحت تر دیده می شود ولی پیشروی چندانی ندارد. عموماً PRMهای کندتر در کاربردهای داخلی و PRMهای سریع تر در فضاهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرند.

توصیه های ما

محبوب ترین لیزرهای افقی چرخان

تراز لیزری Leica Rugby 50Leica Rugby 50 به علت کاربرد ساده و پایداری اش در محیط کار زمینی، محبوب ترین لیزر افقی چرخان است. Rugby 50 یک عملکرد ساده تک دکمه ای دارد و کاملا خودکار است.

از آنجایی که کاربرد اصلی این لیزر در ساخت و سازهای عمومی است، بسیار دقیق، قابل اعتماد و مستحکم است و برای پیمانکاران امروزی ایده آل است. این لیزر یک بدنه کامپوزیتی بسیار فشرده دارد، کاملاً مهر و موم شده است و بخش بالایی آن نیز محصور شده، برای تمامی شرایط آب بندی شده است و عمر باتری آن نیز بسیار بالاست.

Rugby 50 به نحوی طراحی شده است که در حالت خود تراز شونده روشن شود و بنابراین، نیازی به نگرانی در مورد تنظیم صحیح لیزر نیست. H.I یا تابع هشدار ارتفاعی، تراز بودن لیزر را پایش می کند. اگر حرکت و یا بهم خوردگی قابل توجهی در ارتباط با سه پایه اتفاق بیفتد، تابع هشدار فعال خواهد شد و عملکرد لیزر متوقف شده و صدای هشدار به گوش می رسد تا از رخ دادن خطاهای احتمالی جلوگیری شود.

Rugby 50 در حالت کارکرد نرمال، بطور پیوسته در حال تراز کردن خود است، و اگر یک بهم خوردگی و یا لرزش کوچک موجب خارج شدن لیزر از حالت تراز شود، راس آن بطور آنی متوقف شده و LED ارسال کننده پرتو تا زمانی که مجددا به حالت تراز بازگردد، شروع به چشمک زدن می کند.

این مدل به دلیل قیمت پایینش، که عموماً کمتر از 700 دلار است، نیز محبوب است. سری جدیدتر Leica Rugby 800 گرانتر هستند، اما در حال کسب محبوبیت هستند.

بهترین نسبت قیمت به کیفیت

تراز لیزری Leica Rugby 640Gتمامی 5 مدل سری Rugby 600 یک راه حل حرفه ای با یک نسبت فوق العاده قیمت به کیفیت، که اجازه تراز و تنظیم شدن سریع در کارهای عمومی مرتبط با ساخت و ساز و کاربردهای داخلی و حذف خطاهای پرهزینه، دوباره کاری و زمان توقف دستگاه را می دهد، را ارائه می نمایند.

Leica Rugby 610 یک لیزر تک دکمه ای است که در وظایف مرتبط با تنظیمات افقی ساده، بسیار خوب عمل می کند. Rugby 620  یک ویژگی شیب دستی برای انطباق با سطوح تراز موجود را اضافه نموده است. برای کارهای ساده و سریع هم تراز نمودن داخلی و خارجی، Rugby 640 با در اختیار داشتن لیزر چرخان چند منظوره در بر دارنده ویژگی انحصاری Leica Geosystems، “Scan 90”، پرتو رو به پایین و حالت خواب برای صرفه جویی در باتری، یک انتخاب ایده آل است. مدل های Rugby 670 و 680 لیزرهایی با حالت تراز نیمه خودکار هستند که پایش پیوسته سطح لیزر را فراهم آورده و از عملکرد دقیق آن در پروسه در حال انجام اطمینان حاصل می کند.

تمامی این 5 مدل جدیدترین نسل باتری قابل شارژ لیتیومی – یونی با عمر طولانی که بینهایت قدرتمند بوده و در هر شارژ اجازه عملکردی بیش از 40 ساعت را می دهد، را بکار می گیرند. سری جدی Leica Rugby 600 اجازه تعویض بسته های باتری را می دهد.

لیزرهای سری Rugby 600 در بردارنده بسته حمایت از مشتری “PROTECT by Leica Geosystems” هستند که یک ضمانت مادام العمر و یک دوره سه ساله بدون هزینه را ارائه می دهد.

محبوب ترین لیزرهای چرخان از لحاظ قیمت

تراز لیزری Leica Rugby 840سری Leica Rugby 800 (810، 820، 830 و 840) محبوب ترین لیزرهای چرخان از لحاظ قیمت هستند. این سری، لیزرهای تک دکمه ای ساده و قابل اعتمادی را ارائه می دهد که با در اختیار داشتن گزینه های بیشتر نسبت به Rugby 50، از بروز اشتباه جلوگیری می کنند. محور منفرد آن از طریق یک آداپتور شیب دستی تا 45 درجه شیب پیدا می کند و پنجره شناساگر درونی 12 سانتیمتری آن به شما اجازه می دهد تا به راحتی پرتوهای آن را در تمام طول مسیر تشخیص دهید.

Rugby 820 برای شکل دهی به بتن، بالشتک گذاری و تسطیح چارچوب و تنظیم پی و پایه ها ایده آل است. Rugby 830 بیشتر برای کارهای دقیقی نظیر کاربردهای تسطیح با دامنه زیاد در ساخت و ساز عمومی و پایش ماشین آلات تا ارتفاع 4430 فوت و 140 درجه فارنهایت مورد استفاده قرار می گیرد.

صفحه خورشیدی به شما امکان شارژ را در هر زمان و مکانی می دهد و ضمانت پایداری در بیشترین دما، شما را از کارکرد با بیشترین دقت در تمام دامنه دمایی عملیاتی مطمئن می سازد.

لیزر Rugby 840 نسبت به تمامی برنامه های کاربردی ترازیابی، همراستا سازی و تقسیم بندی در سایت کاری، عملکرد بهتری را ارائه می دهد. هدف گیری هوشمند قابلیت اتصال شیب دار از طریق یک یا دو محور را فراهم آورده و با لمس یک دکمه بطور خودکار تنظیم می شود. قفل هوشمند صفحه لیزر را بطور آنی پایش و اصلاح نموده و به شما اطمینان می دهد که همواره نتایج قابل اطمینانی در دست خواهید داشت.

سری Leica Rugby 800 بسته به گزینه های ارائه شده، قیمت عالی ای از حدود 1000 تا 2000 دلار را پیشنهاد می دهد.

تراز لیزری CST/Berger 57-ALHV

لیزر چرخان با قیمت فوق العاده دیگر، CST/Berger 57-ALHV دو محوره خود تراز شونده است.

محبوب ترین لیزر با دو تراز

تراز لیزری leica rugby 410 dgمحبوب ترین لیزر با دو ترازی که ما می فروشیم، لیزر دو ترازه Leica Rugby 410DG است. 410DG برای پروژه های نظیر بتن ریزی، جاده ها، راههای عبور، پارکینگ ها و غیره، ایده آل است.

Rugby 410DG خودکار و خود تراز شونده است و می تواند برای هر کاربردی شامل پایش تراز دقیق (نظیر بالشتک های ساختمانی، پارکینگ ها و باندهای فرودگاه ها) مورد استفاده قرار گیرد. این دستگاه یک کنترل گر عمق دقیق برای زیرسازی و گودبرداری نیز دارد.

این لیزرها کاربردهایی در کشاورزی نظیر تسطیح یا شیب دهی نیز دارند و برای شکل دهی به بتن و چارچوب ها، حوض های نگهدارنده، و تنظیم پی و پایه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی های ارائه شده توسط این دستگاه شامل کاربرد ساده، صفحه کلید 5 دکمه ای، انطباق با تراز آنی، باتری دوتایی و امکان نصب روی هر دو محور، پرتو لیزری مرئی و نامرئی، ظرفیت تراز روی هر دو محور، کنترل از راه دور با برد بالا، هم ترازی محوری، تثبیت صفحه لیزر و برد عملیاتی بهبود یافته، هستند.

Rugby 410DG بسته به لوازم جانبی آن قیمتی در حدود 4300 تا 5900 دلار دارد.

محبوب ترین لیزرهای ساختمانی داخلی

تراز لیزری Leica Rugby 55لیزر داخلی Rugby 55 محبوب ترین لیزر ساختمانی داخلی ای است که ما به فروش می رسانیم. این لیزر تمام چیزی که پیمانکاران در ارتباط با کارهای تسطیح و یا هم تراز سازی احتیاج دارند، از اجرای طرح های کف و سقف، تا تنظیم پشتیبان برای پنجره ها، کابینت ها، دیوارهای داخلی و غیره، در اختیار آنها قرار می دهد.

با Leica Rugby 55، پرتو ایستا می تواند به سرعت در فواصل 90 درجه ای واقع شده و طرح ریزی اولیه را ساده تر کند. با انتخاب RPS صفر با استفاده از دکمه سرعت راس، می توانید برای تنظیم لیزر روی یک نقطه مرجع، راس دوران کننده را بطور خودکار روی یک شاقول رو به پایین، مستقر نمایید.

ویژگی “حالت خواب” به شما اجازه می دهد تا به منظور ذخیره باتری، با استفاده از یک کنترل از راه دور و بدون بهم زدن تنظیمات استقرار لیزر، آن را برای مدت دو ساعت به حالت خواب در آورید.

Leica Rugby 55 ویژگی هایی نظیر صفحه کلید با کاربری آسان، بدنه ضد آب، سرعت راس متغیر، حالت های اسکن قابل انتخاب، پرتو قرمز روشن، بسته باتری قابل شارژ و یا آلکالاین را به شما ارائه می دهد. لوازم جانبی آن شامل یک کنترل از راه دور مادون قرمز، قلاب اتصال به دیوار، شبکه تارگت سقف، نگهدارنده باتری آلکالاین و یک باتری آلکالاین تک سلولی هستند.

محبوب ترین لیزرهای خطی و نقطه ای

تراز Leica Lino P3سری Leica Lino لیزرهای خطی و نقطه ای محبوبی هستند که یا با سه یا پنج نقطه و یا با خطوط متقاطع در دسترس هستند.

Leica Lino P3 یک لیزر سه نقطه ای با کاربرد آسان است که برای پروژه های لوله کشی مناسب است. این لیزر خود تراز شونده با Power Range Technology ™ و یک آداپتور چندکاره مغناطیسی مجهز شده است.

Leica Lino P5 پنج پرتو لیزری دارد. این پرتوها در زوایای دقیقی نسبت به یکدیگر واقع شده اند، که عملیات های پیاده سازی را ساده تر نموده و استقرار تجهیزات داخلی را با دقت و کارآیی بیشتر به انجام می رساند. این لیزر با کاربرد آسان خود تراز شونده نیز با Power Range Technology ™ و یک آداپتور چندکاره مغناطیسی مجهز شده است.

Leica Lino L2 و Leica Lino L2P5 لیزرهای با خطوط متقاطع هستند که با ادغام تمام مزایای لیزرهای نقطه ای و خطی Lino، تنظیمات داخلی را ساده تر می کنند. این لیزرها کاربردی ساده دارند، با دوامند و بسیار دقیق هستند. دامنه قیمتی آنها از حدود 240 دلار شروع می شود، در حالیکه لیزرهای نقطه ای قیمتی معادل 379 تا 500 دلار دارند.

مستحکم ترین لیزرهای ساختمانی

 

تراز لیزری سری Leica Rugby 800سری Leica Rugby 800 از با دوامترین لیزرهای موجود در بازار امروزند که به دلیل طراحی مستحکمشان محبوب شده اند.

این لیزرها مشمول ضمانت تولید کننده مادام العمر Leica PROTECT به علاوه یک ضمانت دو ساله شکستن در اثر ضربه هستند، که جذابیت اصلی این محصول برای مشتریان ماست. این ضمانت، محصول را بطور مادام العمر پوشش می دهد و شامل تعمیر و یا تعویض تمام بخش های آسیب دیده می شود. اگر هرگونه شکستگی در طول دو سال رخ دهد، تمامی تعمیرات قطعات خود تراز شونده داخلی نیز شامل این رویه می شوند.

این لیزرها نسل جدید باتری های لیتیوم –یونی که غیر قابل شکستن بوده و در هرمکان و هر زمانی قابل شارژ هستند را نیز در بر دارند. سری Rugby تنها لیزرهایی در این صنعت هستند که گواهینامه درجه نظامی (MIL-STD810G) و رتبه سختی IP68 را دارند.

لیزرهای ساختمانی با ساده ترین کاربرد

تراز لیزری Leica Rugby 50Leica Rugby 50 به دلیل دوام و قابلیت استفاده بسیار ساده روی زمین، محبوب ترین است. Rugby 50 عملکرد ساده تک دکمه ای دارد و کاملا خودکار است.

با توجه به استفاده اصلی آن در ساخت و سازهای عمومی، این مدل بسیار مستحکم، قابل اعتماد و دقیق است و برای پیمانکاران امروزی ایده آل به نظر می رسد. این لیزر یک بدنه کامپوزیتی بسیار فشرده دارد، بطور کامل مهر و موم شده و راس آن محصور شده است، برای تمام شرایط آب بندی شده است و یک باتری با عمر بالا دارد.

Leica Rugby 50  به نحوی طراحی شده است که در حالت خود تراز شونده روشن شود و بنابراین، نیازی به نگرانی در مورد تنظیم صحیح لیزر نیست. H.I یا تابع هشدار ارتفاعی، تراز بودن لیزر را پایش می کند. اگر حرکت و یا بهم خوردگی قابل توجهی در ارتباط با سه پایه اتفاق بیفتد، تابع هشدار فعال خواهد شد و عملکرد لیزر متوقف شده و صدای هشدار به گوش می رسد تا از رخ دادن خطاهای احتمالی جلوگیری شود.

Rugby 50 در حالت کارکرد نرمال، بطور پیوسته در حال تراز کردن خود است، و اگر یک بهم خوردگی و یا لرزش کوچکموجب خارج شدن لیزر از حالت تراز شود، بخش بالایی بطور آنی متوقف شده و LED ارسال کننده پرتو تا زمانی که مجددا به حالت تراز بازگردد، شروع به چشمک زدن می کند.

منیع: allenprecision.com

مقاله مرتبط: هر چند وقت یکبار باید لیزر ساختمانی خود را کالیبره کنید؟


برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره پیش از خرید تجهیزات نقشه برداری با همکاران ما در شرکت کالوب تماس بگیرید.

۰۲۱۸۸۵۰۸۱۷۱

دیدگاه بگذارید