راهنمای خرید Data Collector
09 دسامبر

راهنمای خرید دیتا کلکتور – Data Collector

Data Collector چیست؟

هرگاه از نقشه برداری صحبت به میان می آید، میزان موفقیت پروژه شما با دقت داده هایتان تعریف می شود.

یک Data Collector (گردآورنده داده)، یک “دفتر ثبت داده های زمینی الکترونیکی” است که در هنگام کار زمینی، نقاط را ثبت کرده و محاسبات مربوط به آنها را انجام می دهد. این وسیله با گیرنده های GPS، توتال استیشن های دستی و رباتیک و ترازهای رقومی کار می کند. گردآوردنده داده، اطلاعات مکانی و داده های مختصاتی را به صورت الکترونیکی و سر زمین اخذ و ثبت می کند، که این داده ها بعداً در نرم افزار آفیس (office software) و برنامه CAD برای پردازش، قابل دانلود است.

مدل گردآورنده داده ای که انتخاب می کنید عمدتاً توسط نرم افزار جمع آوری داده ای که در حال حاضر مورد استفاده شماست (و یا قصد دارید از آن استفاده کنید) تعیین خواهد شد. سخت افزار گردآورنده داده شما باید با نرم افزار جمع آوری داده های شما سازگار باشد، که آن نیز باید با نرم افزار آفیس شما مطابقت داشته باشد (اگرچه در حال حاضر بسیاری از بسته های نرم افزاری جمع آوری داده قادر به تولید قالب فایل عمومی ای هستند که با بیشتر بسته های نرم افزاری آفیس و CAD کار می کند).

هنگام انتخاب یک گردآورنده داده باید دنبال چه چیزی باشیم؟

علاوه بر سازگاری نرم افزاری، هنگام انتخاب مدلی که مناسب کار شما است، دو نوع بنیادی از گردآورندگان داده را باید در نظر داشته باشیم: آنهایی که یک صفحه کلید عددی الفبایی کامل دارند و به شما اجازه ورود داده از طریق این صفحه کلید و یا صفحه لمسی ای مشابه آنچه که در یک تلفن همراه آیفون می بینید را می دهند، یا آنهایی که تنها یک گزینه برای ورود داده دارند که غالباً از طریق یک صفحه لمسی است.

بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ گردآورندگان داده، هر دو مدل دارنده صفحه کلید عددی الفبایی و نمونه های ارائه دهنده گزینه های استفاده از صفحه کلید و صفحه لمسی را پیشنهاد می دهند. مدلی که شما انتخاب خواهید نمود به سبک ورود داده ای که برای شما بهتر است بستگی خواهد داشت.

توصیه های ما

بسته به این که چه بسته نرم افزاری جمع آوری داده ای را برگزینید، اینها توصیه های ما بر مبنای محبوب ترین گردآورندگان داده ارائه شده توسط تولید کنندگان است:

Leica Geosystem

Leica Viva Controller CS10 and CS15

محبوب ترین گردآورنده های داده برای نرم افزار Leica، دو مدل Leica Viva Controller CS10 و CS15 هستند.

این گردآورندگان داده با نرم افزارهای جمع آوری داده SmartWorx Viva Feild، SmartWorks Viva Lite و MicroSurvey FieldGenius سازگار هستند.

اولین تفاوت مدل های CS10 و CS15 این است که CS15 یک صفحه کلید عددی الفبایی کامل و گزینه نمایش/ورودی روی صفحه را دارد.

هر دو مدل برای محیط های سخت طراحی شده و وزن کمی دارند و کار با آنها ساده است. هریک از آنها یک صفحه کلید لاستیکی مستحکم و یک دوربین مگاپیکسلی به درستی جای گذاری شده برای تهیه عکس در حالتی که با دست حمل شده و یا روی ژالن سوار شده است، دارند. هردوی آنها بطور کامل با فناوری بی سیم شامل WLAN، بلوتوث، WiFi و ارتباط همراه 3.5G همبسته هستند.

هر دو مدل، یک عملیات روزانه کامل را با یک باتری تمام شارژ شده به انجام می رسانند.

سری Spectra Precision Ranger 3Spectra Precision

اگر از نرم افزار کار زمینی Spectra Precision Survey Pro استفاده می کنید، سه انتخاب برای گردآورنده های داده سازگار خواهید داشت: سری Spectra Precision Ranger 3، سری Nomad® X، و گردآورنده داده T41.

محبوب ترین مدل ها آن 4 تایی هستند که سری Ranger 3 را شامل می شوند، چرا که بیشترین گزینه های پیکربندی را ارائه داده و هردو حالت ورودی صفحه لمسی و صفحه کلید عددی الفبایی را نیز دارند. مدل های ارائه شده در سری Ranger 3  به آسانی قابل بکارگیری هستند و ویژگی Survey Pro روی نسخه ویندوز موبایل 6.5، شما را قادر به اجرای نسخه موبایلی برنامه هایی نظیر Excel و Outlook خواهد نمود. سری  Ranger 3 ارتباطات موبایلی GSM و/ یا رادیویی رباتیکی درونی دلخواه را نیز ارائه می دهد.

قابلیت های یکپارچه بلوتوث و WiFi به شما اجازه ارتباط بدون کابل به تجهیزات زمینی را داده و همچنین، این سری با یک حافظه همراه 8 گیگابایتی برای ذخیره داده ارائه می شود.

این سری از گردآورندگان داده بسیار مستحکم بوده و قیمت معقولی دارند.

گردآورندگان داده مدل MicroSurvey DC5MicroSurvey

اگر از نرم افزار جمع آوری داده FieldGenius استفاده می کنید، انتخاب های بسیاری از میان گردآورندگان داده سازگار خواهید داشت. یکی از محبوب ترین گردآورندگان داده مدل MicroSurvey DC5 است.

این گردآورنده داده قدرتمند، مستحکم و قابل اعتماد یک پردازشگر 8.6 مگاهرتزی داشته و با نرم افزار گردآوری داده FieldGenius کار می کند و از طریق ویندوز موبایل 6.5 راه اندازی شده است. با GPS درونی و GSM یکپارچه، DC5 دسترسی بی سیم به اینترنت را ارائه کرده و می تواند به سایر وسایل بلوتوث مانند گیرنده های GPS، توتال استیشن ها و دیگر ابزارها متصل شود.

DC5 یک وسیله سبک و قدرتمند است که برای کار زمینی مناسب است. این گردآورنده داده، یک دوربین 3.1 مگاپیکسلی و یک نمایشگر رنگی VGA بزرگ با قدرت تفکیک بالا دارد که می تواند 12 ساعت بطور پیوسته با باتری کار کند.

این مدل یک صفحه کلید عددی دارد که برای وارد نمودن سریع اعداد ایده آل است و نسبت به قیمتش بسیار ارزشمند است.

Carlson

محبوب ترین گردآورندگان داده سازگار با نرم افزار جمع آوری داده Carlson SurvCE، Carlson Surveyor+ و Carlson MINI2 جدید هستند.

مدل Carlson Surveyor+ هردو گزینه صفحه کلید عددی الفبایی و ورودی صفحه لمسی را ارائه داده و همچنین بدنه منیزیمی مستحکم و بادوامی یاد آور “غلاف تمام فلزی” را در اختیار دارد.

این مدل تا 1 گیگابایت حافظه بدون امکان افزایش را ارائه داده و نگه داشتن و کنترل آن آسان است. این مدل با یک باتری استاندارد کاملاً شارژ شده  8 تا 10 ساعت کار می کند و امکان اضافه کردن باتری دومی را هم دارد.

MINI2، آخرین نسخه ارائه شده Carlson، یک دستگاه دستی کوچکتر با یک صفحه کلید عددی و امکان ورود داده با صفحه لمسی، یک صفحه روشن تر، باتری با عمر بالا و فناوری GPS بهبود یافته است.

MINI2 به راحتی در یک دست جا می گیرد و تنها 1.3 پوند وزن دارد. این واحد با نرم افزار جمع آوری داده Carlson SurvCE، Carlson GIS360 و Carlson CSI Mobile کامل می شود.

منبع: allenprecision.com


برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره پیش از خرید تجهیزات نقشه برداری با همکاران ما در شرکت کالوب تماس بگیرید.

۰۲۱۸۸۵۰۸۱۷۱

دیدگاه بگذارید