توتال استیشن
29 ژانویه

مروری بر توتال استیشن های جدید ارائه شده در سال 2016: Leica، Topcon و Trimble

همانگونه که Richard Groom اظهار می دارد، توتال استیشن ها پیوسته در حال متحول شدن هستند. او برندگان در بخش های کاربردی و فناوری را می یابد. در این مقاله، توسعه فناوری در ارتباط با سه برند بزرگ (Leica، Topcon و Trimble) مورد بحث قرار می گیرد.

پیشرفت های رخ داده در توتال استیشن ها

اسباب نقشه برداری در قدیم، متر و تئودولیت بوده است، سپس آنها به تئودولیت و EDM تغییر یافتند، که بعداً به شکل توتال استیشن ها در آمدند و سرانجام ما قلم و کاغذ را حداقل برای درج مشاهدات، به تاریخ سپردیم. بعدها توتال استیشن ها به انواع بدون نیاز به رفلکتور، رباتیک، قفل شده به منشور و تهیه کننده عکس تغییر یافته و حال شروع به اسکن نیز نموده اند. بدون شک این پیشرفتی تاثیرگذار است، اما مسیر آتی توسعه توتال استیشن ها به سادگی قابل تصور نیست. پیشرفت های رخ داده در سال جاری بیشتر در حوزه های، بهبود، برد بیشتر، ظرفیت ذخیره سازی بالاتر و دیگر موارد بوده اند، تا قابلیت های جدید و خلاقانه.

مروری بر سه مدل از بزرگترین برندهای توتال استیشن

Richard Groom مروری بر پیشرفت های فنی سه برند بزرگ (Leica، Topcon و Trimble) نموده و تغییرات رخ داده را بصورت جزئی به بحث گذاشته است.

  • توتال استیشن های Leica

Leica سری TS15 را از رده خارج نموده و سری TS16 را معرفی کرده است. مدل های جدید صفحه نمایش بزرگتر و حاقظه همراه 2 گیگا بایتی دارند. تمامی آنها قابلیت عملکرد رباتیکی را داشته و مدل “I” امکانات تصویربرداری نیز دارد. همه آنها از نرم افزار Leica Captivate پشتیبانی نموده و مدعی اندازه گیری تا فاصله 1000 متری بدون نیاز به رفلکتور هستند، اما باید توجه داشت که این برای 90% سطوح بازتابی امکان پذیر است، در حالیکه سایر تولیدکنندگان بردی تا 10% مواد بازتاب دهنده، مطابق آنچه در جدول ما مشخص شده است را بازگو نموده اند، بنابراین مقایسه میان این مدل ها باید با احتیاط انجام شود. TM50 و TM50i در بالاترین رده قرار می گیرند و دومی امکانات اسکن و تصویربرداری نیز دارد. TS60 و MS60 جدید هستند و هردو صفحه 5 اینچی، حافظه بیشتر و قابلیت تصویربرداری دارند، اما تنها MS60 امکان اسکن نمودن را با نرخ 1000 نقطه در ثانیه را دارد. Leica کنترل گرهای جدید CS20 و CS35 را نیز معرفی نموده است. مجدداً، صفحه نمایش بزرگتر، دوربین های بهتر و حافظه بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و آنها در حال حاضر به ترتیب با شاخص های IP68 و IP65 (شاخص های مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار) حفاظت شده اند. آنها می توانند با نرخ تاثیرگذار 20 قاب در ثانیه و از طریق دوربین همراه، به تهیه ویدئو بپردازند.

  • توتال استیشن های Topcon

تمامی توتال استیشن های Topcon همچنان از سیستم سپر ایمنی TS شرکت که امکان ردیابی دستگاه در صورت سرقت و همچنین سهولت ارتقای نرم افزار دائمی را فراهم می کند، استفاده می کنند. در حال حاضر یک نسخه تصویربردار از DS/DX موجود است که می تواند بطور همبسته با شبکه rover GNSS Topcon برای استخراج موقعیت و جمع آوری داده های ترکیبی توتال استیشن/GNSS بکار گرفته شود. DS/SRX در حال حاضر در بردارنده بلوتوث با برد بلند برای به دست آوردن یک برد رباتیک 600 متری است. این دستگاه چشمی ندارد و به جای آن برای دیتا کلکتور (جمع آوری کننده داده) ویدئو ارسال می کند. این ابزار می تواند روی یک پایه و در جایی که بتواند بدون رخ دادن هرگونه اختلال کار کند، نصب شود.

  • توتال استیشن های Trimble

Trimble هم به ارتقای توتال استیشن های خود پرداخته است. مدل هایS3، S6 و S8 دیگر تولید نشده و با نسخه های S5، S7 و S9 جایگزین شده اند. این ابزارها ویژگی ایمنی دستگاه “موقعیت یابی برای حفاظت” را در اختیار دارند. S7 و S9 دوربین هم محور و قابلیت اسکن لیزری با نرخ 18 نقطه در ثانیه را دارند. تمامی دستگاه ها می توانند در حالت رباتیک مورد استفاده قرار گیرند و تصاویر نیز امکان انتقال به کنترل گر با نرخ 7 قاب (فریم) در ثانیه را دارند. Trimble قابلیت سطوح ناهموار YUMA 2  را نیز به امکانات ثبت داده خود افزوده است.

توتال استیشن تریمبل مدل S7

توتال استیشن تریمبل مدل S7

ظرفیت بردی Nikon ارتقا یافته است، در حالیکه دستگاه Spectra Precision در بالاترین مرتبه امکانات Focus 35 جدید و حافظه 1 گیگابایتی همراه و 8 گیگابات روی کنترل گر را دارد.

چطور توتال استیشن ها را مقایسه کنیم؟

جداول مقایسه روی وبسایت توتالینو برنده ها در حوزه فنی را به وضوح مشخص می کنند، اما تولیدکنندگان در ارتباط با قیمت گذاری تجهیزات خود اندکی فروتن هستند. ما تنها بخشی از معادله را به شما ارائه می دهیم، بقیه کار به خود شما بستگی دارد.

در totalino.ir می توانید برندهای مختلفی از توتال استیشن ها را با هم مقایسه کرده و بروشورها، مطالعات موردی و ویدئوهای مربوط به محصولات را ببینید.

منبع: geo-matching.com

دیدگاه بگذارید