ویژگی های پهپاد
03 دسامبر

ویژگی های کلیدی که باید در انتخاب پهپاد متناسب با نیاز خود در نظر بگیرید

شما می دانید که برای کار خود نیاز به یک پهپاد دارید، اما تنوع بالایی در UAV های بازار وجود دارد. چه ویژگی هایی را باید مد نظر قرار دهید که بهترین پهپاد متناسب با کارتان را انتخاب کنید؟

کوادکوپتر، هگزاکوپتر، اوکتاکوپتر یا بال ثابت؟؟؟

انتخاب ها زیاد است. تعداد روتورها به معنای آن است که پهپاد شما چند بازو دارد. همانطور که از اسم آنها مشخص است کوادکوپترها چهار روتور و هگزاروتورها شش و اکتاروتورها هشت روتور دارند. بال ثابت ها که طراحی های سنتی تری دارند دارای دو بال هستند. نکته ای دیگر این است که روتورِ بیشتر به معنای پایداری و تعادل، چابکی و سرعت بیشتر است. همچنین در شش روتورها و هشت روتورها اگر اتفاقی بیفتد و یکی از روتورها را از دست بدهد می تواند تا رسیدن به محلی مناسب جهت فرود پرواز کند.

پس شاید به نظر برسد که اوکتاکوپترها مناسب است. اما هشت روتور به معنای هزینه و بهای بیشتر است. اگر شما بطور مرتب از پهپاد استفاده نمی کنید و یا در شرایط آب و هوایی بد کار نمی کنید نیاز به اینهمه روتور ندارید. نکته بعدی که بخاطر باید داشته باشیم این است که روتور بیشتر به معنای وزن بیشتر است. پهپاد سنگین تر به معنای مدت پرواز کمتر و جابجایی سخت تر است. البته استثناهایی هم وجود دارد مثل: Falcon8 که به شما اجازه می دهد که بازوها را برای حمل آسان آن خم کنید. اگر شما در استفاده از پهپاد تازه کار هستید و میخواهید از پهپاد برای عکاسی هوایی استفاده کنید چهار روتورها (رایج ترین طراحی) مناسب است. آنها معمولاً سبکتر، برای پرواز راحت تر و نسبت به هم خانواده های بزرگترش قابل حمل تر است.

بال ثابت ها چگونه هستند؟؟

اهداف بسیار خاصی دارند، طراحی آنها ایرو دینامیک تر است اما انعطاف کمتری در مورد سوار کردن دوربین دارد.

پهپادهایی مثل Geo-Mapper و DATAHawk که پهپادهای جمع آوری کننده اطلاعات زمینی بال ثابت هستند. به لطف دوربین ها و سنسورهای بسیار خاصی که دارند بسیار عالی و مناسب برای نقشه برداری زمینی است.

کنترلرها: تبلت-مبنا و یا جوی-استیک؟

پهپادها هم با کنترلرهای سنتی تر جوی استیک دار هم با کنترلرهای تبلت مبنا می توانند پرواز کنند. تبلت کنترلرها می توانند هم به طور خاص فقط برای پهپاد طراحی شده باشند و یا یک اپلیکیشن دانلود شده بر روی تبلت و یا گوشی خودتان باشد. کنترلرهای تبلت مبنا شهودی تر است اگر ویژگی های بیشتری در اندازه گیری های سیستم داشته باشد اما صفحه نمایش لمسی مقداری متزلزل است.

ظرفیت حمل پهپاد

این موضوعی است که شما زیاد می بینید و بهترین چیزی که باید بدانید این است که هرچه عدد بالاتر باشد بهتر است. در واقع ماکزیمم وزنی است که پهپاد میتواند با آن بلند شود، پرواز کند و فرود امنی داشته باشد. پس اگر شما می خواهید که دوربین را با سنسور دیگری تغییر دهید یا فناوری دیگری اضافه کنید به ظرفیت حمل بار (payload) نگاه کنید.

به طور کلی پهپادهای سنگین تر توانایی حمل بار بیشتری دارند که دو دلیل دارد:

پهپادهای سنگین تر بیشتر شش روتور یا هشت روتور هستند که متعادل تر و پایدارتر هستند. دلیل دوم این است که پهپادهای کوچک معمولاً ویژگی انتخاب و سفارش مطابق میل مشتری به نسبت مدل های بزرگتر خود ندارند و طراحی نشده اند که تجهیزاتی غیر از فناوری که خودش دارد را حمل کند.

بیشترین سرعت باد برای پهپاد

اگر قصد فرستادن پهپاد در ارتفاع بالا دارید یا از آن در آب و هوای بد و محیط های خشن استفاده می کنید این آیتم را در نظر داشته باشید. ماکزیمم سرعت باد به معنی امن ترین سرعت باد است که یک پهپاد می تواند در آن پرواز کند. ممکن است پهپاد بتواند پرواز کند اما نتواند تصویربرداری پایدار و متعادلی را انجام دهد. برای بار دیگر پهپادهای مولتی روتور در این شرایط بهتر عمل می کنند اما هنوز امکان استفاده از چهار روتورها در بادهای سبک وجود دارد مثل DJI Phantom که می توانند تا سرعت باد 22mph را تحمل کنند که قابل قبول است.

پرواز دستی یا اتوماتیک

آیا پهپاد خود را برای بررسی زمانی یک منطقه هر بار در یک مسیر یکسان می فرستید؟ یا شما می خواهید پهپاد خود را برای پیدا کردن یک مشکل در منطقه بفرستید و نمی دانید که کجا قرار است برود؟ پرواز خودکار و یا دستی را باید در نظر بگیرید. تمام خودکار بودن یک ویژگی عالی است که شما دقیقاً مسیر پرواز پهپاد را می دانید. همچنان می توانید بلند شدن و فرود آن هم به صورت خودکار تنظیم کنید که برای کسانی که تازه کار می باشند و یا خلبان پهپادشان هنوز با تجربه نیست بسیار کار آمد است.

پهپاد را برای چه استفاده ای میخواهید؟

در نهایت شما نیاز دارید که از خودتان بپرسید چه ویژگی های کلیدی در پهپاد را می خواهید؟ و برای چه منظوری از آن استفاده می کنید؟ اگر شما می خواهید منطقه بزرگی را با جزئیات نقشه برداری کنید یا داده های آماری دقیقی را تولید کنید، پهپادهای بال ثابت برای این منظور بسیار گزینه خوبی است.

اگر شما در یک محیط دریایی به طور مثال برای پایش عملیات ساحلی پرواز می کنید چیزی شبیه Q-200 Aqua می تواند گزینه ی خوبی باشد. که به شکم بر روی آب فرود بیاید (البته اگر تجهیزات سوار شده بر آن ضد آب است)

اگر یک استفاده معمول مثل نشان دادن وسعت یک منطقه یا ملک و املاک و یا فیلم برداری از یک رویداد را دارید پهپادهایی که دید 360 درجه می دهند مناسب است.

اگر می خواهید یک محیط سخت و خشن را مدیریت کنید یا در عملیات نجات، شما نیاز به پهپاد قوی تری دارید که بتواند در سرعت باد شدید و شرایط آب و هوایی تحمل بیشتری داشته باشد.

دلیل و قصد اصلی خود را از استفاده از پهپاد را اگر بدانید می توانند انتخاب مناسب تری داشته باشند.

برای مدلسازی سه بعدی فتوگرامتری به عنوان مثال از یک مجسمه شما به غیر از یک دوربین نرمال نیاز به یک سنجنده خاص دیگری ندارید.

برای تولید مدل دقیق سه بعدی فتوگرامتری و نقشه (به عنوان خروجی) نیاز به تصاویر واضح دقیق و واضح (به عنوان ورودی) دارید. در اینجا پهپاد و دوربین با کیفیت مطرح هست و این مسئله که باید در راستای نرم افزار مورد استفاده باشد.

در کاربردهای نقشه برداری ژئولوژیکال نیاز به دوربین ها و تجهیزات با بهترین کیفیت دارید که توانایی اخذ تصویر با فاصله 0.5 تا 1 ثانیه را داشته باشد. همچنین نیاز به یک پهپاد با بهترین ژیروسکوپ، IMU و کنترلر دارید و بسیار سودمند خواهد بود اگر پهپاد شما تکنولوژی ناوبری نقاط مسیر را داشته باشد.


برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره پیش از خرید تجهیزات نقشه برداری با همکاران ما در شرکت کالوب تماس بگیرید.

۰۲۱۸۸۵۰۸۱۷۱

دیدگاه بگذارید