03 جولای

Bentley Systems، ارائه دهنده جهانی راه حل های نرم افزاری جامع برای بهبود زیرساخت ها، اعلام نموده است که از خدمات Plaxis تولیدکننده نرم افزارهای ژئوتکنیکی واقع در دلفت هلند بهره می گیرد. همچنین، این شرکت از توافق خود با شرکت تولیدکننده نرم افزارهای مهندسی خاک که در ساسکاچوان کانادا واقع شده است نیز خبر داد. این همکاری با رهبری نرم افزار مدیریت داده ها و گزارش دهی از گمانه های Bentley، gINT، برای بدل ساختن Bentley به منبعی کامل برای رقومی شدن فرآیندهای کاری افراد حرفه ای در حوزه ژئوتکنیک، به خدمت گرفته خواهد شد. در نهایت، دستاوردهای BIM می تواند به فرآیندهای مهندسی زیرزمینی ضروری برای هر پروژه زیرساختی اضافه شود.
پروژه ها ضرورتاً با ارزیابی های ژئوتکنیکی و نمونه برداری با بهره گیری از قابلیت های مستندسازی و گزارش گیری gINT آغاز می شوند. سپس، افراد حرفه ای ساز و کارهای مهندسی مرتبط با مشخصات و رفتار خاک، و جریان های زیرزمینی را با استفاده از SVOFFICE شرکت SoilVision و پیشنهادهای تکمیلی Plaxis به انجام می رسانند. سپس برهم کنش های ساختار خاک با استفاده از نرم افزار مهندسی، شبیه سازی و طراحی Plaxis (PLAXIS 2D, PLAXIS 3D) تحلیل خواهند شد.

تحلیل های ژئوتکنیکی

فرصت جدیدی که از طریق جریان کاری رقومی ارائه شده توسط محیط جامع مدل سازی Bentley ارائه شده است، یکپارچه سازی کاربردهای ژئوتکنیکی با کاربردهای ساختاری Bentley (نظیر STAAD, RAM, SACS) برای دست یابی به عملکرد مهندسی ساختار زمینی از رده اول است. از آنجایی که ممکن است تغییراتی در نیازمندی های کارفرما، استراتژی های ساختاری و یا شرایط سایت (که به طور پیوسته توسط پهپادها و ContextCapture شرکت Bentley برای مدل سازی واقعیت ارزیابی می شود) رخ دهد، تحلیل های ژئوتکنیکی می توانند از طریق خدمات همکاری ProjectWise، دائماً برای بهبود خروجی ها بکار گرفته شوند.
ملاحظات ژئوتکنیکی در نیازهای زیرساختی امروزی پیشتاز هستند. به عنوان مثال، شهرسازی گسترش را در هر دو راستای قائم و زیرزمینی و با تاکید بر ظرفیت پی ریزی ها و تونل ها تجربه می کند. و پروژه های زیرساختی جدید در تمامی انواع به سدها، خاکریزها، سدهای خاکی، باراندازها و منابع آب ساخته شده برای بهبود برگشت پذیری خود وابسته اند. به علاوه، انواع جدید دارایی ها نظیر سازه توربین های بادی ساحلی به قابلیت های تحلیلی ژئوتکنیکی جدیدی نیاز دارند، این مورد از طریق نرم افزار در دست تهیه Plaxis، MoDeTo امکان پذیر خواهد بود.

PLAXIS 3D تحلیل های سه بعدی بدشکلی، برهم کنش ساختار خاک و ثبات در فرآیندهای مهندسی ژئوتکنیکی و مکانیک خاک را انجام می دهد.

پایش آنی

از آنجایی که دارایی های زیرساختی به شدت به شرایط زیرسطحی وابسته اند، در معرض خطرات زمینی ناشی از عواملی نظیر فعالیت های لرزه ای، زمین لغزه، و تاثیرات آب و هوایی هستند. با توانمند سازی جریان های کاری رقومی جدید که پایش و تحلیل های آنی را در طول عملیات زیرساختی ارائه می دهند، متخصصان ژئوتکنیک می توانند نقش ارزشمندی که در خور آنهاست را در دستیابی به برگشت پذیری محیط زیست زمینی ایفا نمایند.
Greg Bentley، مدیر عامل Bentley می گوید که او و همکارانش پذیرای تیم های جدیدی از Plaxis و SoilVision هستند و نقطه اشتراک آنها اشتیاق برای بکارگیری علم در مسیر ارائه خدمات بهتر مهندسی است. دکتر Ronald Brinkgreve از Plaxis و دکتر Murray Fredlund موسس SoilVision مثال هایی برای این مدعا هستند. او معتقد است که هر مهندس ژئوتکنیک از دستاوردهای پیوسته Plaxis در هدف و کیفیت، و از ابزارها برای نظم دهی به منظور دست یابی به ارزش افزوده، منتفع شده است. Plaxis با یک تیم مدیریتی فداکار و حرفه ای که توسط Jan-Willem Koutstaal رهبری می شود، به یکی از موفق ترین کسب و کارهای نرم افزاری بدل گردیده است که Greg Bentley تاکنون دیده است.

وارد نمودن مهارت های ژئوتکنیکی در جریان های کاری رقومی

Bentley اضافه کرد که در حالیکه بیشتر نظام های مهندسی زیرساخت حول مدل های سه بعدی شهودی همگرا شده اند، به نظر می رسد که کاربردهای ژئوتکنیکی از مسیر توسعه گرافیکی کمتر متمرکز شده ای پیروی می کنند، و بنابراین از جریان های کاری چند قانونی مجزا باقی مانده اند. این نگرش “مجزا” حتی زمانی که Plaxis، SoilVision و gINT به نوآوری های سه بعدی دست می زنند نیز غالب است. Bentley نتیجه گرفت که سکوی جامع مدل سازی محیطی BIM شرکت Bentley Systems بالاخره تخصص ژئوتکنیک را برای هر پروژه و دارایی زیرساختی به جریان کاری رقومی وارد خواهد نمود.
Tony O’Brien، مدیر حرفه ای ژئوتکنیسین ها در شرکت Mott MacDonald اظهار داشت که PLAXIS یکی از ابزارهای تحلیلی اصلی بکار گرفته شده توسط افراد حرفه ای در حوزه ژئوتکنیک در سطح جهان است. PLAXIS می تواند در صورت بکارگرفته شدن متخصصان با تجربه، بسیاری از پیچیده ترین مسائل برهم کنش زمین-سازه را تحلیل نماید. O’Brien معتقد است که آنچه Bentley در دست دارد، انتظار بزرگی است که توسط جریان های کاری رقومی محقق شده از طریق یکپارچه سازی فناوری PAXIS با محیط مدل سازی جامع Bentley قابل دست یابی است – جریان های کاری که با تعهد Mott MacDonald برای تفکر پیوسته و حل چالش های زیرساختی پیچیده سازگار است.

منبع : www.gim-international.com

دیدگاه بگذارید