باتری توتال استیشن
19 سپتامبر

اگر در یک پروژه نقشه برداری شارژ باتری هایتان تمام شود، توتال استیشن یا سایر دستگاه های الکترونیکی شما بی استفاده خواهد ماند. بنابراین انتخاب باتری های مناسب و مراقبت صحیح از آن ها اهمیت بسیاری دارد. نکات زیر را دنبال کنید تا با نحوه نگهداری باتری در شرایط بهینه آشنا شوید.

باتری مناسب را انتخاب کنید

لیتیم-یون Li-Ion: باتری های لیتیوم یون سازگار با محیط زیست هستند، زمانی که از آن استفاده نمی کنید شارژ خود را از دست نمی دهند و ظرفیت را حفظ می کنند.

نیکل متال هیدرید NiMH: باتری های نیکل متال هیدرید کمترین میزان مواد سمی را دارند. بار قابل قبولی را در خود نگاه می دارند و مانند باتری های نیکل کادمیوم احتیاج به پر و خالی شدن ندارند.

نیکل کادمیم NiCD: باتری های نیکل کادمیم عمر بیشتری نسبت به باتری های نیکل متال هیدرید دارند، اغلب به شارژ شدن کمتری نیاز دارند، و تحمل دماهای بالا را دارند. این نوع باتری ها پایین ترین قیمت را دارند، اما حاوی کادمیم سمی هستند.

از یک شارژر سریع و مطمئن استفاده کنید

یک شارژر سریع که دمای باتری را کنترل می کند برای شارژ کردن باتری ها در شرایط آب و هوایی مختلف ضروری است. فقط به دنبال شارژری که با جریان متناوب AC یا برق شهری کار می کند نباشید، و حتما یک آداپتور شارژر اتومبیل نیز تهیه کنید. قبل از شارژ کردن بررسی کنید که شارژر شما کدام یک از انواع باتری ها را شارژ می کند، سلول های Li-Ion ،NiCD یا NiMH. شارژرهای هوشمند میکروپردازنده ای به نام رگولاتور دارند که فرایند شارژ را تنظیم می کنند. تمامی شارژرها قابلیت تریکل شارژ trickle charge را ندارند، تریکل شارژ به معنی پرکردن دائمی باتری با سرعت آهسته برای نگهداشتن باتری در شرایط شارژ کامل است، بنابراین اگر از باتری های نیکل کادمیم یا نیکل متال هیدرید استفاده می کنید، مطمئن شوید که شارژر شما قابلیت تریکل شارژ را دارد.

باتری های خود را عاقلانه شارژ کنید

مدت زمانی که طول می کشد تا باتری شما شارژ شود به چندین عامل بستگی دارد، عواملی شامل این که باتری شما چه میزان شارژ را نگه می دارد، چه میزان را از دست می دهد، و شارژر تا چه توانی را می پذیرد. با این وجود باتری شما تا 80 درصد با سرعت مناسبی شارژ می شود، زمان پر شدن 20 درصد باقی مانده با بالا رفتن دمای باتری افزایش پیدا می کند.

شارژ کردن باتری در محیط گرم، همواره به ظرفیت باتری شما آسیب می زند. بهترین شرایط این است که باتری هایتان را در محلی با دمای بین 50 و 68 درجه فارنهایت (10 تا 20 درجه سانتیگراد) شارژ کنید. اما اغلب می توانید با خیال راحت در دمایی بین 32 و 95 درجه فارنهایت (0 تا 35 درجه سانتیگراد) شارژ کنید. شارژرهایی که کنترل دما دارند زمانی که دمای باتری از حد مجاز بالاتر رود فرایند شارژ را موقتاً متوقف می سازند. باتری های هوشمند قطعه ای دارند که دما و پروسه شارژ شدن را تنظیم می کند.

اگر باتری های نیکل کادمیوم و نیکل متال هیدرید را روی شارژر رها کنید، شارژ باتری را فول نگه می دارد. باتری های لیتیوم یون با گذشت زمان به شدت خالی نمی شوند، از طرفی حتی اگر روی شارژ بمانند آن چنان فرقی نمی کند. عادت کنید که باتری دستگاه تان را بعد از هر روز کاری شارژ کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشید.

باتری را در صورت لزوم تخلیه کنید

از آن جایی که باتری های NiCD و NiMH میل به “خستگی” دارند، ممکن است نیاز پیدا کنید که باتری را دو یا سه مرتبه refresh کنید. این کار را با تخلیه کامل باتری و سپس شارژ مجدد آن انجام دهید. محیط سرد تر باتری را سریع تر تخلیه می کند، محیط گرم هم عمر باتری را کم می کند.

از باتری تان به درستی مراقبت کنید

بهترین کار این است که باتری را تا زمانی که دستگاه در حال خاموش شدن است استفاده کنید. همیشه سر زمین باتری های یدکی فول شارژ داشته باشید تا در مواقع ضروری باتری خالی را تعویض و کار را ادامه دهید. (ایده ی خوبی است اگر به روش خودتان باتری های خالی و پر را علامت گذاری کنید تا تشخیص آن از هم سخت نباشد) باتری های NiCD و NiMH باید چندین مرتبه کاملاً تا ماکسیمم ظرفیتشان شارژ و دشارژ شوند. اگر باتری Li-Ion را بیش از یک سال استفاده نمی کنید تنها یک مرتبه باید باتری را شارژ و تخلیه کرد تا ظرفیتش رفرش شود.

باتری تان را در شرایط مناسب نگه داری کنید

می توانید باتری را در دمایی بیشتر از دمای استانداردِ شارژ نگهداری کنید. برای مثال، باتری های لایکا را می توان در دمایی بین 40- تا 131 درجه فارنهایت (40- تا 55 درجه سانتیگراد) نگهداری کرد، بازه ای بین دمای قطب جنوب در زمستان و کشور عراق در تابستان. به دلایل ایمنی، باید باتری ها را در وضعیت کاملاً خالی ارسال کنید.

باتری های لیتیوم یون را در محلی خنک با شارژ 10 تا 50 درصد نگه داری کنید. باتری های NiMH را در محلی خشک در دمای 32 تا 68 درجه فارنهایت (0 تا 20 درجه سانتیگراد) و با شارژ کامل قرار دهید. اگر این نوع باتری را تا 180 روز استفاده نمی کنید، حتما یک مرتبه آن را کاملاً دشارژ و مجدد شارژ کنید. خالی نگه داشتن باتری NiMH ابن نوع باتری را از بین می برد. باتری های NiCD وضعیت دشارژ بودن را بهتر از باتری های NiMH یا Li-Ion تحمل می کنند.

بسته به شرایط محیط و نوع کاری که انجام می دهید ممکن است یک باتری را به دیگری ترجیح بدهید. به دنبال دستگاه هایی با باتری قابل تعویض باشید. صرف نظر از نوع باتری مورد استفاده دستورالعمل شارژ باتری دستگاه خود را بررسی کنید.


برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره پیش از خرید لوازم مصرفی و تجهیزات جانبی (ملحقات) نقشه برداری با همکاران ما در شرکت کالوب تماس بگیرید.

02188508171

 

دیدگاه بگذارید