راهنمای خرید ترازیاب
11 دسامبر

راهنمای خرید ترازیاب

راهنمایی برای ترازیاب ها

در این راهنما شما به اطلاعات زیر دست خواهید یافت:

  1. ترازیاب چیست؟
  2. ترازیاب ها: بخریم یا اجاره کنیم؟
  3. مشخصه هایی که باید هنگام انتخاب ترازیاب مناسب در نظر داشته باشید
  4. انواع ترازیاب ها
  5. برندهای مختلف ترازیاب ها
  6. لوازم جانبی

امیدواریم که این راهنما شما را در اتخاذ تصمیم درست یاری کند.

1. ترازیاب چیست؟

ترازیاب ها در صنایع مرتبط با ساخت و ساز و نقشه برداری، و به منظور استقرار نقاط تراز و کنترل ارتفاعات، بکار گرفته می شوند.

بطور کلی، یک ترازیاب از یک تلسکوپ، یک تراز و غالباً یک سه پایه برای سوار شدن دستگاه روی آن تشکیل شده است.

گستره وسیعی از ترازیاب های مختلف موجود است که می توانند در کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار گیرند. از آن جمله:

  • تعیین تراز و تعدیل در ساختمان ها
  • ارتفاع دهی در ساخت و ساز جاده ها، ریل های راه آهن، خطوط لوله و غیره
  • تسطیح اراضی

به صفحه ترازیاب های ما سری بزنید تا در مورد آنها بیشتر بدانید!

2. ترازیاب ها: بخریم یا اجاره کنیم؟

تصمیم گیری در مورد خواستن و یا نیاز داشتن به یک ترازیاب اولین قدم است، پس از آن نیاز خواهید داشت تا به تصمیم گیری در این مورد که خرید یا اجاره کردن آن برای شما بهتر است بپردازید. همه اینها به این بستگی دارد که برای انجام چه کاری ترازیاب را استفاده خواهید کرد و هر چند وقت یکبار آنرا به کار خواهید گرفت.

خرید یک ترازیاب تمام و کمال برای آن دسته از مشتریانی که از استفاده منظم آنها اطمینان دارند، ایده آل است، خصوصاً که برخی از ترازیاب ها می توانند نسبتاً گران باشند.

اگر ترازیاب را در دفعات محدود و برای برخی کارها مورد استفاده قرار می دهید، عاقلانه تر است که به فکر اجاره کردن آن باشید.

برای مطالعه بیشتر در ارتباط با مزایا و معایب خرید و یا اجاره ترازیاب ها راهنمای ما را ببینید.

3. مشخصه هایی که هنگام انتخاب ترازیاب مناسب باید در نظر داشته باشید

ترازیاب های متفاوتی برای استفاده در دسترس هستند و بنابراین موارد بسیاری را باید در هنگام انتخاب دستگاه مناسب برای کارتان، در نظر داشته باشید. اینجا به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

  • دقت: ترازیاب ها نسبت به سایر ابزارآلات دقیق ترند، اما در میان خود آنها نیز برخی دقت بالاتری را عرضه می دارند. اگر برای برآورده ساختن نیازتان به بیشترین دقت ممکن احتیاج داشته باشید، باید به یک ترازیاب دقیق فکر کنید. ترازیاب های دقیق از یک صفحه میکرومتری موازی که در مقابل لنز قرار گرفته و اجازه بروز تغییرات کوچکی در تصویر شاخص بارکد دار را می دهد، استفاده می کند. این، بالاترین سطح دقت ممکن برای ترازیابی را در اختیار قرار می دهد.
  • دستی (Manual) در مقابل خودکار یا اتوماتیک (Auto): برخی ترازیاب ها خود تراز هستند، به این معنا که تمام کارهای سخت را برای شما انجام می دهند! سایرین نیازمند این هستند که شما بصورت دستی عملیات تراز نمودن را انجام دهید. اگر یک ترازیاب خودکار را ترجیح می دهید یک ترازیاب اتوماتیک (Dumpy Level) را در نظر داشته باشید.
  • قیمت: ترازیاب ها می توانند اندکی گران باشند، ولی گزینه های بسیاری نیز موجودند که با بودجه شما بخوانند. اگر به دنبال یک مدل ترازیاب مقرون به صرفه هستید، نگاهی به ترازیاب اتوماتیک Leica NA320 بیندازید.

ترازیاب اتوماتیک Leica NA320

به صفحه ترازیاب های ما سری بزنید تا در مورد آنها بیشتر بدانید!

4. انواع ترازیاب ها

ترازیاب های گوناگونی در دسترس هستند، و هریک کیفیت متفاوتی را که مناسب نیاز و کاربرد خاص شماست را ارائه می دهند.

انواع ترازیاب ها شامل موارد زیر هستند:

ترازیاب های اتوماتیک (Dumpy Levels)

ترازیاب های اتوماتیک که آنها را به عنوان ترازیاب های Dumpy نیز می شناسیم، ابزاری اپتیکی برای تنظیم تراز افقی و ابزاری امتحان شده و مورد اعتماد در هر تیم ساخت و سازی است.

اپراتور باید از طریق نگریستن در چشمی اپتیکی، به قرائت شاخص و یا نوار مدرج قرار گرفته روی نقطه ای که قصد انجام اندازه گیری ها روی آن را داریم، می پردازد. این روش ترازیابی بطور خاص برای نقشه برداری از سایت و همچنین تمام کاربردهای دیگر در صنعت ساختمان، مفید است.

زمانی که از یک ترازیاب اتوماتیک استفاده می کنیم، باید از اینکه ترازیاب بطور ایمن استقرار یافته (ترجیحاً روی یک سه پایه) و حباب تراز آن در حالت تعادل قرار دارد، اطمینان حاصل کنیم. این کار را می توان از طریق پیچ های تراز انجام داد. سپس باید نشانه روی با دستگاه را از طریق چشمی و تمرکز روی شاخص و یا نوار مدرجی که روی نقطه مورد نظر شما برای انجام اندازه گیری ها واقع شده، به انجام برسانید.

یک ترازیاب اتوماتیک شایسته باید قادر باشد خود را تا یک سطح خاص تراز نماید، اگرچه، بررسی دستگاه به منظور اطمینان از اینکه طبق انتظار کار می کند یا نه ارزشش را دارد.

ترازیاب های اتوماتیک توصیه شده ما مدل های Leica NA700 Range هستند که عملکرد فوق العاده ای را در کنار یک قیمت مقرون به صرفه ارائه می دهند. سطوح بزرگنمایی مختلفی نیز در این سری برای برآوردن نیاز دقیق شما، در دسترس هستند.

ترازیاب لایکا سری NA700
بهترین ترازیاب اتوماتیک

برنده: Leica NA700 Range

یک سری خارق العاده که ویژگی های بسیاری را با قیمتی مناسب عرضه می دارد.

ترازیاب دقیق

ترازیاب های دقیق از یک صفحه میکرومتری موازی که در مقابل لنز قرار گرفته و اجازه بروز تغییرات کوچکی در تصویر شاخص بارکد دار را می دهد، استفاده می کند. این، بالاترین سطح دقت ممکن برای ترازیابی را در اختیار قرار می دهد.

ترازیاب های دقیق امکان انجام تعداد کثیری از وظایف مرتبط با نقشه برداری را دارند. برخی از این موارد در ادامه ارائه شده اند:

  • انجام تمام انواع ترازیابی
  • ارتفاع دهی در ساخت و ساز جاده ها، ریل های راه آهن، خطوط لوله و غیره
  • پیاده سازی کار
  • تسطیح اراضی با دقت بسیار بالا
  • اندازه گیری و پایش بد شکلی در پل ها

توصیه ما ترازیاب دقیق Leica NA2 است، این ترازیاب جامع به تمام احتیاجات شما در ارتباط با ترازیابی دقیق پاسخ می دهد.

ترازیاب دقیق Leica NA2
بهترین ترازیاب دقیق

برنده: ترازیاب دقیق Leica NA2  

Leica NA2 یک ترازیاب جامع خودکار است که تمامی نیازهای شما در ارتباط با ترازیابی دقیق را برآورده می سازد.

ترازیاب های رقومی (دیجیتال)

یک ترازیاب رقومی یا دیجیتال دستگاهی است که می تواند برای انجام عملیات پیشرفته ترازیابی، محاسبات ارتفاعی خودکار و امور پایه ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد.

این ترازیاب از شتاب ثقل به عنوان نقطه مرجع خود استفاده کرده و درجات یک شاخص بارکد دار را برای انجام اندازه گیری های بسیار دقیق، قرائت می کند.

اندازه گیری های انجام شده روی شاخص بارکد دار بطور اتوماتیک نمایش داده شده و یا برای ارجاعات آینده ذخیره می شوند.

توصیه ما ترازیاب رقومی Leica Sprinter 150M است که ابزار کاملی برای انجام وظایف ترازیابی در ساخت و سازهاست. با این ترازیاب، تا 1000 اندازه گیری را ذخیره نمایید، آنها را دانلود کرده و برای محاسبات بیشتر از طریق USB به کامپیوتر و نرم افزار Excel وارد کنید.

ترازیاب رقومی Leica Sprinter 150M
بهترین ترازیاب رقومی

برنده: ترازیاب رقومی Leica Sprinter 150M

اندازه گیری ها هیچ وقت به این اندازه آسان نبوده اند. Leica Sprinter 150 به شما اجازه می دهد که وظایف خود را با سرعت و کارایی بیشتر انجام دهید.

5. برندهای مختلف ترازیاب ها

ترازیاب های Leica

Leica Geosystems پرچم داران بازار در تولید تجهیزات نقشه برداری با استاندارد بالا هستند.

با حدود 200 سال تجربه در هنر اخذ، تحلیل و نمایش اطلاعات مکانی، Leica Geosystems کامل ترین دامنه از محصولات، یعنی تقریباً هرچه که شما نیاز دارید را تولید نموده است.

ترازیاب های رقومی و دقیق Leica با در نظر داشتن سطح بالاتری از دقت و صحت طراحی شده اند. این محصولات برای انجام وظایف پیشرفته مرتبط با نقشه برداری که به دقت بیشتر در فواصل بالاتر نیاز دارند، ساخته شده اند. برخی از پر فروش ترین ترازیاب های Leica عبارتند از:

  • ترازیاب رقومی Leica LS10: این ترازیاب رقومی جدید جایگزین ترازیاب های رقومی DNA03 و DNA10 شده است. اگرچه این دستگاه نسبتاً گران قیمت است، اما با ارائه گستره وسیع ویژگی های با کیفیت بالا، نظیر بالاترین دقت ترازیابی، نشانه روی با دوربین رقومی، قابلیت تمرکز خودکار و غیره، ارزشی بالاتر از قیمت خود دارد.
  • ترازیاب خودکار Leica NA720: این ترازیاب برای نقشه برداران، مهندسان و سازندگان تهیه شده است. هیچ چیز این ترازیاب را از کار نمی اندازد و با وجود به زمین افتادن، سقوط درون آب، لرزش های ناشی از ماشین آلات، NA720 به کار خود ادامه می دهد. همه اینها، به همراه مشخصه های عالی و قیمت مقرون به صرفه، شما را به داشتن این ابزار تشویق می کنند.
  • ترازیاب دقیق Leica NA2: این ترازیاب ویژگی های کارا و برجسته ای نظیر ارزیابی کمپانساتور با فشردن یک دکمه، سیستم اپتیکی رده بالا و غیره را ارائه می دهد.

ترازیاب های Topcon

یکی دیگر از تولیدکنندگان شناخته شده ترازیاب Topcon است. آنها مشخصات کامل و ابزارهای متنوعی را تهیه می کنند که کاربردی ساده دارند.

لیزرهای آنها به خوبی طراحی و پالایش شده اند و شما را از اخذ بهترین و دقیق ترین نتایج مطمئن می سازند.

Topcon ترازیاب های AT-B4 را ارائه می دهد. با تشکر از سیستم تنظیم کلیماسیون خودکار، ترازیاب خودکار Topcon ATB4 یک وسیله ایده آل برای تعیین اختلاف ارتفاعات در سایت های کاری شلوغ و پر سر وصدا است.

  • به چه لوازم جانبی ای نیاز پیدا خواهم نمود؟
  • سه پایه: اینها ابزارآلاتی سودمند در دنیای ترازیابی هستند. سه پایه به فراهم آوردن یک مبنای مستحکم و تراز کمک کرده و نتایج را با دقت بیشتری همراه می سازد. سه پایه آلومینیومی Leica CTP104 یک محصول با کیفیت بالا و قیمت مناسب است.
  • شاخص ترازیابی: گستره وسیعی از شاخص ها نظیر نوع E، بارکد دار، انوار استاندارد و انوار صنعتی، برای کمک به شما در پروسه ترازیابی وجود دارند. شاخص ترازیابی فایبرگلاس NEDO خوش ساخت و بادوام است و برای ترازیابی در نزدیکی خطوط انتقال نیرو و راه آهن مناسب است.
  • صفحات تراز: این صفحات می توانند دقت ترازیاب را بهبود بخشند، ما می توانیم صفحه میکرومتری موازی Leica GPM3 که قابل به کارگیری با ترازیاب های دقیق Leica NA2 و NAK2 است را برای شما تهیه کنیم.
  • چشمی: چشمی تراز می تواند بزرگنمایی ترازیاب را بدون صرف هزینه برای یک ابزار جدیدتر، بهبود بخشد. اگر یک ترازیاب دقیق NA2 و یا NAK2 دارید، ما چشمی Leica FOK73 را که به طور خاص برای کار کردن با این دو ترازیاب طراحی شده است را پیشنهاد می کنیم.

منیع: onepointsurvey.com


مقاله مرتبط: انواع مختلف ترازیاب های مورد استفاده در نقشه برداری


برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره پیش از خرید تجهیزات نقشه برداری با همکاران ما در شرکت کالوب تماس بگیرید.

۰۲۱۸۸۵۰۸۱۷۱

دیدگاه بگذارید