14 دسامبر

راهنمای خرید GPS/GNSS

از آنجایی که کاربرد تجهیزات و نرم افزارهای نقشه برداری بسیار ساده و ذاتی شده است، بسیاری از شرکت های ساخت و ساز طراحی اولیه و ساخت و سازهایشان را بطور درون سازمانی و در سایت کاری انجام داده و زمان و پول ارزشمندشان را ذخیره می کنند.

سامانه تعیین موقعیت جهانی (GPS) یا آنچه امروزه تحت عنوان سیستم هدایت ماهواره ای جهانی (GNSS) خوانده می شود، سامانه های هدایت ماهواره ای فضایی هستند که اطلاعات مکانی و زمانی را در هر مکانی که خط دید مسدود نشده به چهار ماهواره GPS/GNSS و یا بیشتر وجود داشته باشد، فراهم می آورند. سامانه GPS توسط دولت آمریکا نگهداری شده و در دسترس همه افرادیست که یک گیرنده GPS را در اختیار دارند.

تجهیزات نقشه برداری GPS/GNSS از سیگنال های ارسال شده توسط ماهواره هایی که در مسیرشان قادر به تعیین موقعیت هر نقطه روی سطح زمین در هر زمان و هر شرایط آب و هوایی هستند، استفاده می کنند. دقت تعیین موقعیت به نوع گیرنده GNSS، و روش های استفاده شده برای مشاهده و پردازش، بستگی دارد.

گیرنده های GNSS از رده نقشه برداری بسیار دقیق هستند و برای تعیین موقعیت نشانه های نقشه برداری، و همچنین در ساخت جاده ها و ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. این گیرنده های دو فرکانسه قادر به دست یافتن به موقعیت نسبی با دقتی در سطح سانتیمتر هستند.

دو نوع نقشه برداری کینماتیک آنی (RTK) و استاتیک، با GPS/GNSS قابل انجام هستند.

هدایت ماهواره ای کینماتیک آنی (RTK)، که استفاده از آن در نقشه برداری زمینی معمول تر است، روشی است که برای تهیه تصحیحات آنی و دقت تا سطح سانتیمتر بکار گرفته می شود.

نقشه برداری استاتیک با GPS عموماً یک شبکه یا روشی مبتنی بر چند خط مبنا را برای تعیین موقعیت بکار می گیرد و ممکن است در بردارنده چندین گیرنده، خطوط مبنا، و زمان ها و مشاهدات اضافی باشد. در عین آنکه این روش بیشترین حد دقت را برآورده می سازد، نیازمند زمان طولانی تری برای انجام مشاهدات است (از زیر یک ساعت تا پنج ساعت و بیشتر).

چه لوازم جانبی ای در کنار تجهیزات GPS/GNSS بکار گرفته می شوند؟

  • باتری/شارژر
  • تریبراک ها/ آداپتورها و حمل کننده ها
  • آنتن های خارجی
  • رادیو
  • کابل
  • ذخیره کننده داده
  • پایه های rover
  • وسایل مربوط به استقرار
  • کیس ها/ کوله پشتی ها/ جعبه ها

مزایای نقشه برداری با GPS/GNSS چیست؟

مزایای بکارگیری GPS/GNSS در مقایسه با توتال استیشن ها این است که در هنگام نقشه برداری با GNSS نیازی به قابل رویت بودن نقطه ای که باید اندازه گیری ها روی آن انجام شود نداریم. اگر آسمان نسبتاً صاف باشد (موانعی چون درختان و ساختمان ها وجود نداشته باشند) و سیگنال های ماهواره ای کافی قابل دریافت باشند، تجیهزات GNSS می توانند برای انجام بسیاری از وظایفی که بطور سنتی توسط توتال استیشن های الکترونیکی انجام می شدند، بکار گرفته شوند.

ایستگاه های مرجع GNSS

یک ایستگاه مرجع GNSS که به عنوان یک ایستگاه مرجع بطور پیوسته عملیاتی (CORS) نیز شناخته می شود، عموماً یک گیرنده GNSS چند فرکانسه واقع شده در مختصات مشخص است که مجهز به یک منبع تغذیه دائمی بوده و به چندین ابزار ارتباطی متصل شده است.

معمولاً یک CORS داده های GNSS را برای بکارگیری در پسا پردازش ها ثبت نموده و یا داده های مربوط به تصحیحات آنی GNSS را برای کاربردهای RTK و یا DGPS را تامین می نمایند. در بسیاری از موارد، هر دو وظیفه انجام شده و نیازهای بسیاری در کاربردهای متفاوت نظیر نقشه برداری، مهندسی، ساخت و ساز، کنترل ژئودتیکی، GIS، پایش، مطالعات تکتونیکی و هیدروگرافی، برآورد می شوند.

شبکه های GPS عمدتاً توسط دولت های محلی و استان ها اداره می شوند. برخی شبکه های شخصی نیز در استقرار ایستگاه های مبنا در مناطق پر ترافیک سرمایه گذاری نموده اند. به عنوان مثال، استان آلاباما بطور کامل توسط وزارت دفاع (DOT) تحت پوشش قرار گرفته است و این شبکه برای مشتریان دارنده دستگاه GPS rover و برنامه تهیه داده های موبایلی، رایگان است.

هنگام انتخاب تجهیزات GPS/GNSS به دنبال چه چیزی باشیم؟

اولین چیزی که در هنگام انتخاب تجهیزات GPS/GNSS باید در نظر داشته باشیم، نوع پروژه ایست که این وسایل برای انجام آن بکار گرفته خواهد شد. تجهیزات GPS/GNSS گستره وسیعی از کاربردها را در تمامی انواع طراحی های اولیه و اندازه گیری های نقطه ای دارند.

در هنگام انتخاب تجهیزات مناسب، پروژه، نوع نرم افزاری که در حال حاضر استفاده می کنید و سازگاری آنها با هم را در نظر داشته باشید. در حالیکه تجهیزات GPS/GNSS می توانند بطور مجزا خریداری شوند، بسیاری از بسته ها شامل این ابزار و تمامی لوازم جانبی آن هستند.

توصیه های ما

گیرنده ماهواره ای لایکا مدل iCON GPS 60محبوب ترین گیرنده های GNSS GPS/ از لحاظ قیمت

Leica iCON GPS 60 با توجه به نرم افزار قابل درک و سادگی کلی استفاده از آن، یکی از محبوب ترین گیرنده های GPS/GNSS در بازار امروز است. Leica iCON GPS 60 آنقدر انعطاف پذیر است که در عین برآمدن از پس وظایف تعیین موقعیتی مربوط به ساخت و ساز، تمامی نیازها در اندازه گیری های دقیق و قابل اعتماد را نیز برآورده می سازد.

وظایف تعیین موقعیتی را با  Leica iCON GPS 60، می توان با سرعت و سادگی بالا انجام داد. می توانید سطوح تراز و یا احجام خاکبرداری و خاکریزی را بررسی کنید، نقاط و یا خطوط را پیاده کنید و ارزیابی های ازبیلت را انجام دهید. این واحد به عنوان یک ایستگاه مبنای قابل حمل برای سایت ساخت و ساز شما عمل کرده، نیاز به کنترل گر برای استقرار ایستگاه مبنا را مرتفع نموده و از طریق آن می توان تصحیحات را بدون رادیو و با استفاده از اینترنت منتقل نمود.

نمایشگر آن تمام اطلاعات مربوط به وضعیت را روی دستگاه نمایش می دهد و تنظیمات و کار کردن با آن را ساده می کند.  Leica iCON GPS 60 قابلیت های شبکه ای استثنایی را نیز ارائه می کند، و به شما اجازه استفاده از خدمات RTK شبکه ای برای دست یابی به موقعیت های GPSای بسیار قابل اعتماد را می دهد.

این راه حل GPSای چند منظوره می تواند به عنوان یک بیس GNSS در سایت ساخت و ساز، و یا یک rover و یا rover شبکه ای در وسیله نقلیه ناظر سایت بکار گرفته شده و ضمن صرفه جویی در زمان، بازدهی کلی را افزایش دهد.

محبوب ترین گیرنده RTK GNSS

دستگاه Leica iCON GPS 60 یک گیرنده RTK محبوب به شمار می رود چرا که عملکرد بی نظیری را در کنار دقت بالا در یک سطح ناهموار و کوچک ایجاد می کند، اغلب این دستگاه در سایت های ساخت و ساز یافت می شود که شرایط سختی کار نیز دارند.

Leica iCON GPS 60 آنقدر انعطاف پذیر و ساده است که در عین برآمدن از پس وظایف تعیین موقعیتی مربوط به ساخت و ساز، تمامی نیازها در اندازه گیری های دقیق و قابل اعتماد را نیز برآورده می سازد. این واحد از فناوری GNSSای برتری برای دست یابی به بیشینه دقت و قابلیت اطمینان استفاده می کند، و ردیابی ماهواره ای “اثبات آینده” آن از گستره وسیعی از سیگنال های ماهواره ای پشتیبانی می کند.

Leica iCON GPS 60 می تواند به عنوان یک بیس GNSS در سایت ساخت و ساز، و یا یک rover و یا rover شبکه ای در وسیله نقلیه ناظر سایت بکار گرفته شده و ضمن صرفه جویی در زمان، بازدهی کلی را افزایش دهد.

این راه حل GPSای چند منظوره به عنوان یک ایستگاه مبنای قابل حمل برای سایت ساخت و ساز شما عمل کرده، نیاز به کنترل گر برای استقرار ایستگاه مبنا مرتفع شده و تصحیحات را می توان بدون رادیو و از طریق اینترنت منتقل نمود.

تعیین موقعیت با این واحد سریع و آسان است و به راحتی می توان آن را تنظیم کرده و راه اندازی نمود. با این ابزار، شما می توانید سطوح تراز و یا احجام خاکبرداری و خاکریزی را بررسی کنید، نقاط و یا خطوط را پیاده کنید و ارزیابی های ازبیلت را انجام دهید، همچنین، نمایشگر آن تمام اطلاعات مربوط به وضعیت را به راحتی روی دستگاه نمایش می دهد.

آنتن هوشمند Leica iCON GPS 60 که برای کاربردهای پایش ماشینی تک سطحی دقیق در دسترس است، ارزش سرمایه گذاری شما را افزایش می دهد.

گیرنده ماهواره ای Spectra Precision SP80

محبوب ترین بسته بیس/rover گیرنده GNSS

آخرین محصول Spectra Precision ،Spectra Precision SP80، نسل بعدی گیرنده های GNSS است که فناوری RTK را با پردازش های جدید GNSS در آمیخته است.

SP80 ترکیب منحصر به فردی از فناوری های ارتباطی را در اختیار دارد که در بردارنده مودم یکپارچه 3.5G/GSM/UMTS، بلوتوث، قابلیت اتصال WiFi و فرستنده رادیویی داخلی UHF اختیاری است.

مودم موبایل را می توان برای ارسال هشدار از طریق ایمیل و یا SMS مورد استفاده قرار داد و SP80 می تواند هرجا که ممکن بود از طریق WiFi hotspot به اینترنت متصل شود.

این بسته یک base rover با رادیوهای داخلی، و یک رادیوی خارجی با برد بلند را نیز ارائه می کند. این واحد به علت در بر داشتن یک رادیوی مدولار اختیاری، منحصر به فرد است.

رادیوی داخلی SP80 یک رادیوی 2 وات است، در حالیکه اکثر گیرنده های GNSS تنها یک رادیوی 1 وات دارند، و این گیرنده با باتری های قابل تعویض و یک گارانتی دو ساله به مشتریان ارائه می شود.

SP80 معمولاً قیمتی کمتر از 14000 دلار دارد و با نرم افزارهای Spectra Precision Survey Pro و یا FAST Survey قابل بکارگیری است.

منیع: allenconstructionequipment.com

 

 

دیدگاه بگذارید