29 ژانویه

نکات مهم پرواز با پهپاد در فصل سرما و آب و هوای سرد زمستانی

باید و نباید ها و نکات بسیاری برای به پرواز درآوردن پهپاد در هوای سرد زمستان وجود دارد که با هم در این مطلب آن ها را مرور خواهیم کرد. برخی از سؤالاتی که در این مقاله به آن پاسخ داده می شود عبارتند از:

  • آیا می توان در هوای سرد زمستان پهپاد را به پرواز درآورد؟
  • سرما چه تأثیری روی پرواز پهپاد می گذارد؟
  • چه معضلاتی هنگام کار با پهپاد در زمستان وجود دارد؟
  • چرا باتری پهپاد من به سرعت خالی می شود؟
  • بهترین راهکارها برای پرواز در هوای سرد زمستان چیست؟
  • بهترین تجهیزاتی که باید در چنین شرایطی تهیه کنم کدام اند؟
  • در چه دمایی مجاز به پرواز با پهپاد هستم؟
  • هشدارهای مربوط به دمای باتری پرنده های DJI چیست؟

اگر فکر می کنید نکات این مقاله فقط ویژه کسانی است که در هوای برفی زمستان می خواهند پرواز کنند، سخت در اشتباهید!

پرواز با پهپاد در زمستان و شرایط غیر بهینه ی آب و هوایی می تواند چالش برانگیز باشد. دمای پایین بر عملکرد پرنده اثر می گذارد و شرایط آب و هوایی گاهاً غیر قابل پیش بینی است. در حین پرواز بارش باران و برف و هوای مه آلود حداقل اتفاقاتی است که در زمستان ممکن است آن را تجربه کنید. خب حال چه کنیم تا در ماه های زمستان پروازی ایمن داشته باشیم؟ پاسخ پیش روی شماست، با توتالینو همراه شوید و این مقاله را به دقت تا انتها دنبال کنید.

پرواز با کوادروتور یا پرنده های عمود پرواز در زمستان می تواند خیلی هیجان انگیز باشد، اما بسیار شنیده ایم که برخی کاربران پهپادهایی مانند DJI با مشکلات بسیاری حین پرواز در آب و هوای سرد مواجه شده اند. آیا می دانستید که هر قدر دما پایین بیاید عملکرد باتری پرنده شما نیز پایین می آید؟ پس بخش های زیر را بخوانید تا متوجه شوید چطور از باتری در این هوای سرد باید مراقبت کرد.

هر چند بسیاری کاربران پهپاد یا کوادکوپترها تجربه پرواز در دماهای زیر صفر را دارند اما ما به عنوان یک تیم حرفه ای و متخصص به شما توصیه می کنیم همواره به دستورالعمل پهپاد خود مراجعه کنید. به عنوان نمونه محدوده دمای کارکرد کواد هایی مانند پرنده فانتوم 4 پرو یا موویک پرو بین 0 تا 40 درجه سانتی گراد است. در مورد پرنده اینسپایر این محدوده  بین 10- تا 40 درجه سانتی گراد تغییر می کند.

پرواز در دمای پایین یعنی تایم پروازی کم و افت سریع ولتاژ

در نظر داشته باشید یک باتری فول شارژ در شرایط محیطی استاندارد معمولاً تایم پروازی بین 20 الی 25 دقیقه می دهد و همین باتری در هوای سرد تنها 10 تا 15 دقیقه مداومت پروازی دارد. در ادامه با چرایی این موضوع بیشتر آشنا خواهیم شد.

علم چه می گوید؟

باتری های لیپو LiPo یا لیتیم پلیمر، با کاهش دما، زودتر خالی می شوند، چرا که در دمای پایین واکنش های شیمیایی مورد نیاز برای تولید الکتریسیته کندتر می شود. چنین شرایطی در دماهای پایین تر از 59 درجه فارنهایت (15 درجه سانتی گراد) اتفاق می افتد و مسئله ای شناخته شده بین کاربران باتری های لیپو است.

پرواز در ارتفاع بالا

در ارتفاعات بالا جاییکه فشار هوا کم است، موتورهای پرنده برای تولید نیروی لیفت کافی مجبور است سریع تر بچرخد و این یعنی توان بیشتری برای این کار نیاز است، بنابراین مصرف باتری شتاب می گیرد و تایم پروازی بسیار پایین می آید. پس خود را برای زمان پرواز کوتاه تر آماده کنید! حتماً باتری های بیشتری نیاز خواهید داشت.

باور کردنی نیست!

سرمای شدید ممکن است عملکرد سنسورهای پرنده را نیز مختل نماید. اختلال در هر یک از اجزا ممکن است منجر به حرکات غیرعادی پرنده و عدم اجرای فرمان های خلبان شود.

مراقب خود باشید!

فراموش نکنید برای کار طولانی در سرمای شدید حتماً از دستکش تاچ اسکرین و لباس مناسب استفاده کنید! کار با کنترلر، تبلت و یا تلفن های هوشمند با انگشتانِ سرما زده و بی حس واقعاً مشکل است. به عنوان راه حلی دیگر داشتن کاور مخصوص کنترلر از دستان شما در برابر سرما و باد محافظت می کند.

دستکش مخصوص کنترلر RC

دستکش مخصوص کنترلر RC

و اما…

نکات داغ برای غلبه بر سرما و پرواز در هوای سرد

1- مطمئن شوید که باتری شما پیش از هر پرواز کاملاً شارژ است.

2- به هشدارهای دمای باتری که روی اپلیکیشن DJI Go نمایش داده می شود دقت کنید: “اگر دمای باتری شما زیر 15 درجه سانتی گراد رسیده است قبل از پرواز آن را تا میزان 25 درجه سانتی گراد گرم کنید”

Ideally, if your battery’s temperature is below 59ºF (15ºC) then try warming it above 77ºF (25ºC) before flying

این نمونه ای از پیغام هشدار دمای باتری است که کاربران با آن مواجه شده اند.

هشدار دمای باتری در اپلیکیشن DJI Go

هشدار دمای باتری در اپلیکیشن DJI Go

3- قبل از پرواز باتری را تا دمای 20 تا 25 درجه سانتی گراد گرم کنید. باتری های شما هوای سرد را دوست ندارند. توصیه می شود از هیتر یا گرم کن باتری استفاده کنید.

هیتر باتری فانتوم 3

هیتر باتری فانتوم 3

4- پرنده را 1 دقیقه در نزدیکی خود در حالت هاور (شناور یا معلق در هوا) قرار دهید تا باتری آن گرم شود. نادیده گرفتن این مرحله و امکان افت ناگهانی ولتاژ در حین پرواز منجر به سقوط آزاد پرنده و کرش می شود. پس بهتر است رفتار و عملکرد پرنده را در نقطه ای نزدیک به سطح زمین بررسی نمایید.

5- در برنامه DJI Go در برگه مربوط به باتری پرنده، گزینه ی “نمایش ولتاژ در صفحه اصلی” را فعال کنید. وضعیت باتری پرنده را حین پرواز به طور مرتب کنترل کنید. اکیداً توصیه می کنیم اگر ولتاژ باتری پرنده به زیر 3.2 رسید، به پرواز ادامه ندهید. خواندن ولتاژ پرنده در نرم افزاری مثل DJI Go بسیار ساده است. نشانگر سبز یعنی شرایط خوب، رنگ زرد یعنی احتیاط و وقتی رنگ قرمز را مشاهده کردید فوراً پرنده را بنشانید.

وضعیت باتری پرنده در اپلیکیشن DJI Go

وضعیت باتری پرنده در اپلیکیشن DJI Go

یک قاعده سرانگشتی و تجربی می گوید هنگامی که ولتاژ 3.6 را مشاهده کردید، بی درنگ برای بازگرداندن پرنده اقدام کنید. بی توجهی به این نکته یعنی پذیرش ریسک و قرار گرفتن در خطری بسیار بزرگ و جدی

6- پرنده را برای مدت طولانی در شرایط پرواز پر شتاب و سرعتی قرار ندهید.

افت ناگهانی ولتاژ؛ قاتل پهپاد در سرمای زمستان

7- استیک های RC را با ملایمت و آرامش استفاده کنید. به عبارت دیگر به پرنده تراتل throttle های ناگهانی ندهید چرا که این امر جریان زیادی را از باتری می کشد و ممکن است منجر به افت ناگهانی ولتاژ شود.

8- باتری های اضافی خود را در هوای سرد قرار ندهید. از کیف های حمل عایق دار استفاده کنید. یا باتری را با پیچیدن درون تکه های لباس در برابر سرمای هوا محافظت کنید. دارندگان پرنده های اینسپایر می توانند از برچسب های عایق باتری و گرم کن باتری نیز استفاده کنند. این نکته را به خاطر بسپارید که کمی از ظرفیت باتری در حین پروسه گرم شدن آن توسط گرم کن مصرف می شود.

برچسب عایق باتری پرنده ایسنپایر

برچسب عایق باتری پرنده اینسپایر

باتری اینسپایر به همراه گرم کن باتری

باتری اینسپایر به همراه گرم کن باتری

9- در انتخاب محل برخاست و فرود پهپاد دقت کنید و پهپاد را از رطوبت دور نگه دارید. اگر برای تیک آف و لندینگ محلی خشک در نزدیکی شما وجود ندارد، با وسایل موجود در تجهیزات خود مانند کارتن مقوایی یا زیر انداز صفحه ای مقاوم در برابر رطوبت ایجاد کنید. در چنین شرایطی استفاده از یک پد فرود توصیه می شود.

پد فرود پهپاد

پد فرود پهپاد

اغلب پهپادها ضد آب نیستند!

10- در شرایط بارش خفیف برف و باران پرواز نکنید. رطوبت به طور جدی به موتورها، گیمبال و سایر اجزای پرنده آسیب می زند. به محض شروع بارش در حین پرواز، پرنده را باز گردانید. به خاطر داشته باشید حتی دانه های ریز و خشک برف پس از نشستن بر روی پرنده به سرعت آب شده و به بخش های داخلی نفوذ می کند. پس بلافاصله پس از نشاندن پرنده، ملخ ها و بدنه ی مرطوب را خشک نمایید.

11- پرنده را از میان ابرهای کم ارتفاع یا مه عبور ندهید. این کار باعث کاهش دید مستقیم به پرنده می شود و رطوبت زیاد روی تجهیزات الکترونیکی پرنده اثر می گذارد. در برخی موارد عبور پرنده از درون مه باعث تشکیل برفک یا یخ بر روی ملخ ها شده و این جرم اضافی مستقیماً پرواز را تحت تاثیر قرار می دهد.

12- اگر به هر دلیلی پرنده شما بر روی برف فرود آمد یا سقوط کرد، باتری آن را به سرعت خارج و آن را خشک کنید. سایر قسمت های پرنده را نیز خشک نمایید. شاید استفاده از فشار هوا برای خارج کردن رطوبت نفوذ کرده به بخش های داخلی پرنده ایده مناسبی باشد، اما پیش نیاز آن خارج کردنِ باتریِ پرنده است.

13- تا این جا از پرنده و باتری آن صحبت کردیم. بد نیست این نکته را اضافه کنیم که سرما روی باتری تلفن هوشمند، لپتاپ و تبلت شما نیز اثر می گذارد. پس هر چه در توان دارید برای حفظ باتری و شارژ تجهیزات هوشمند خود انجام دهید. به همراه داشتن یک پاوربانک با ظرفیت بالا و قابلیت شارژ سریع توصیه می شود.

یک بار دیگر و این بار خیلی سریع موارد بالا را با هم مرور می کنیم:

نکات مهم هنگام پرواز با پهپاد در هوای سرد

  • پیش از هر کاری خلبان و یا تیم پرواز را گرم نگه دارید
  • از دستکش صفحه نمایش لمسی استفاده کنید
  • وضعیت آب و هوایی ساعات پیش رو را مد نظر قرار دهید
  • باتری ها را کامل شارژ کنید
  • قبل از پرواز، باتری پرنده را گرم کنید
  • سایر باتری ها را نیز گرم نگه دارید
  • ولتاژ و وضعیت شارژ باتری را همواره بررسی کنید
  • پهپاد خود را از رطوبت دور کنید
  • بعد از تیک آف، پرنده را به مدت 1 دقیقه هاور نگه دارید
  • (برای اجتناب از افت ناگهانی ولتاژ) تغییر در حرکت و سرعت پرنده را به آرامی انجام دهید
  • سرعت گرفتن های دائمی ممنوع! تغییرات ناگهانی و پرفشار یا پرشتاب ممنوع! مانورهای ناگهانی ممنوع! تراتل های ناگهانی (در دقایق اول پرواز) ممنوع!
  • به هشدارها یا خطاهای اعلام شده از اپلیکیشن پرنده، پیش از پرواز و در حین پرواز توجه کنید

Have Fun and Fly Safe

خواب زمستانی

اگر پهپاد شما قرار است به خواب زمستانی برود و در این فصل سرد از آن استفاده نشود حتماً دستورالعمل های لازم در نگهداری طولانی مدت پرنده را رعایت کنید.

  1. هر سه ماه یک بار باتری را کاملاً پر و خالی کنید تا باتری پرنده سالم باقی بماند.
  2. ملخ ها را جدا و گیره ی گیمبال را به دوربین وصل کنید.
  3. پرنده را در جای خشک و به دور از میدان های مغناطیسی و در دمای 25 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

رفته رفته به انتهای این مقاله نزدیک می شویم. تنظیمات دوربین برای عکاسی و فیلمبرداری در زمستان های برفی پایان بخش دانستنی های مهم در خصوص پرواز پهپاد در آب و هوای سرد و زمستانی است.

تنظیمات دوربین: اکسپوژر (نوردهی) و وایت بالانس (تراز سفیدی)

برای عکاسی از زیبایی برف، نیاز است که پارامترهای نوردهی Exposure و تراز سفیدی White Balance را به صورت دستی Manual تنظیم نمایید. عکاسی در مد اتوماتیک Auto ممکن است تصاویر تاریکی ثبت کند. دلیل این موضوع این است که سیستم نورسنج دوربین گاهی اوقات برف را با نوردهی پایین ثبت می کند و همین موضوع از روشنایی تصویر می کاهد. با اضافه کردن چند پله نور این تاریکی جبران شده و تصاویر مناظر برفی روشنایی بهتری پیدا می کنند. به طور مشابه شما باید تراز سفیدی را تنظیم کنید تا مناظر برفی، رنگ صحیح خود را داشته باشند در غیر این صورت ممکن است برف، خاکستری و یا با تُنِ رنگی گرم ثبت شود. عکاس ها برف را با تن ها رنگی متمایل به آبی یا سرد ثبت می کنند.

منابع:

دیدگاه بگذارید